Vrní, funí, machrujou a některé dokonce i zahulí, ale nikdo jim to nezazlívá.
VŠECHNY OBRÁZKY JSOU KLIKACÍ.
Mohl bych začít hned zostra a přitom elegantně, ale
vezmu to postupně. V Praze jsem bez místenky narychlo skočil do místenkového pendolína. Mířilo operativně do Českých Budějovic, kde se Národní den železnice konal.
No co, vyhodit mě mohli až v Táboře, a tak bych maximálně dopadl jako Švejk.
Ale v den slávy se menší prohřešky odpouštějí. Dojet šlo i railjetem,
teda ve skutečné velikosti.
Možná by to šlo i Leoškem, kterému nádražáci odborně říkají Paštikář, protože bývalý majitel Hamé koupil vláčky synovi na hraní, ale ten buď neměl zájem nebo trucoval.
A nebo zábavná doprava fungovala i takhle, s Kafemlejnkem v čele.
Pro zazobaný případně individuálně.
Z Rakouska přivezla návštěvníky tato příměstská souprava,
a vlak tažený Hrbounem. Nápis nekuřáci pro něj samozřejmě neplatí.
Hlavní představitelé byli rozmístěni po depu, jako třeba Laminátka v novém ohozu. Název je příhodný, část karoserie je vyrobena z...čeho asi
a nebo pojízdné školící středisko,
ale to hlavní se odehrávalo na molu. Však už na něj byly některé aktérky nadržený,
a některé si dokonce musely popojet ven zakouřit.
A pak, všechny v plné kondici a kráse, naleštěné a zušlechtěné najely na molo. Motorový vůz, předchůdce Hurvínků, přezdívaný příhodně Věžák.
Zmíněný Hurvínek neboli Hurvajz. Interiér měl dřevěný, stejně jako je Hurvínek.
Do všech detailů, včetně mosazných klik, zrenovovaný Stříbrný šíp. Světový unikát, který dokazuje technickou vyspělost a um našich předků. Jednotka byla luxusní. Sedačky byly a jsou potaženy italskou kůží. Za komunistů byl stroj odstaven, jako buržoazní přežitek.
Z osobní motorové dopravy byla v areálu k zastižení a prohlídnutí také Kačena. Mnohým z nás se vybaví její kolébavý styl jízdy.
Čmelák, ale svůj název nemá od svého zvuku, ale podle označení ČME. Do SSSR jsme jich dodali v řádech tisíců. Každý týden byl součástí tzn. dárkového vlaku. Dodnes jezdí třeba v Albánii, kde jsem čmeldu osobně viděl v čele osobáku.
Bardotka nebo Zamračená, podle čelní vizáže, byla pro tentokrát vysmátá.
Karkule tahala lehčí nákladní vlaky, třeba šoupáky. Na regionkách byla vídána často.
Brejlovec, název je zřejmý od podívání. Tahal osobní vlaky a rychlíky.
Prototyp naši nejrychlejší motorové lokomotivy. Velký čelní reflektor ji dal název Kyklop
Frontu na molo si trpělivě vystál i ruský bohatýr. Komu Sergej jezdil pod okny, ví svoje.
Tak jdeme na ně. Na molo najíždí Tisícovka.
Najitá někde na šrotišti a následně zrenovovaná. Prý to do dnešní podoby trvalo 25 let.
Rakouská mašina u nás známá pod názvem Hrboun, podle své siluety.
Všudybylka...jezdila všude.
Na molo najíždí Ušatá...nad názvem neni třeba dlouho přemýšlet.
Málem bych zapomněl...hvězda všech hvězd. Albatros aneb mohutná elegance.
a respekt.
Skaličáka jsem zastihnul ve chvíli, kdy byl vyvěšován ze soupravy,
na což bedlivě dohlíželi strojvedoucí i topič.
Papouška jsem stihnu jen tak tak, protože splynul s oblohou a ke své hrůze jsem ho navíc uříznul.
No prostě furt se něco dělo. Osobní vlak nahoře vede Šlechtična a s nákladem se někde toulat Štokr.
K vlakům také patří vozový park. Zákazník vyžaduje především pohodlí,
dobré pérování,
dostatek místa,
plně automatizované otvírání dveří,
kino pro děti a
v případě poruchy v pohotovostním balíčku náhradní motor, aby zpoždění nebylo veliké.
V neposlední řadě je důležitá i technika, v tomto případě na údržbu a opravy trakčního vedení. Co já se jen nalozil po stožárech a v drátech...hold jiná doba.
Nesmím zapomenout na výpravčí.
Pokud je jich na jednom místě poněkud víc, neni to vždy na škodu.
Celá extrémně podařená akce se dá také vyjádřit jako přátelské setkání generací.
Neplatilo sice okřídlené...nedotýkejte se vystavených exponátů a v některých případech to ani dodržet nešlo,
ale byl to celodenní kvapík, kdy klidné vyhodnocení přišlo až večer na budějovickém náměstí při vodní kulise
která mi připomněla, že pitný režim jsem poněkud zanedbal. Zbývá jen dodat...DÍKY VŠEM NADŠENCŮM.
předešlá tématická fotoreportáž VETERÁNI NA ZELENÉ LOUCE
Jaromír Šiša
O tom, jak jsem s foťákem kroužil kolem komína,
což znamenalo nastavit na kružítku 50 km, zabodnout doprostřed kuchyně, ohraničit prostor, nasednout a vyrazit. I když demarkační čáru jsem občas malinko i přejel. Výprava je inspirována dobou, kdy
Jaromír Šiša
Auto moto veteráni všude možně i jinde.
Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový život.
Jaromír Šiša
Hřebečské důlní stezky, parádní cyklo i pěšo výlet.
Sjezdy jsou příjemné, kopce kořením cyklistiky, tak to vezmeme nahoru dolu a místama se u zajímavostí i zastavíme. To vše přísně po vyznačených trasách, ať nikam nezahučíme, oblast je totiž prošpikována štolami. Původně se zde
Jaromír Šiša
Přemysl Otakar I. a Zlatá bula sicilská, to k sobě ladí.
Přemysl Otakar I. je možná trochu zapomínaný Přemyslovec, byť jeho úsilím se narodila jedna z nejdůležitějších listin pro vývoj české státnosti. V roce 1158 byl na českého krále korunován Vladislav II. I když pouze
Jaromír Šiša
Reklamní hlášky, slovní hříčky a srandovní nápisy, které rozesmějí.
Syrová reklama je nudná, ale dá se nápaditě okořenit. Stejně tak životem tvořící hlouposti. Jinak bychom měli o jeden důvod k úsměvu míň. Naštěstí jsme humorem dobře zásobováni, však posuďte sami, co jsem posbíral během cestování.
Jaromír Šiša
Ruský plyn do českých kotlů.
Evropa správně pomáhá Ukrajině a zároveň nákupem ruského plynu financuje Putinovu agresi a sama zbrojí, aby se případné ruské agresi bránila. Živit válku na obě strany, to nevymyslíš. A my? V listopadu k nám z Ruska přicházelo
Jaromír Šiša
Zámek, skanzen lidové architektury a veteráni na jednom fleku.
Přerov nad Labem má něco přes tisíc obyvatel, ale výše uvedené tam turista všechno najde. Navíc na jednom fleku vedle sebe nebo naproti, do čehož lze zahrnout i restaurací na oběd. Které město se takto může chlubit?
Jaromír Šiša
Žďárské vrchy zdokumentované fotoreportáží.
Fotky lze nechat v reportáží jen tak plynout, bez obkecávání. Aspoň do půlky. Neni vždy nutné uvádět, kde se fotka narodila nebo dokonce udávat souřadnice, stačí jen napsat...viz nadpis...a blízké okolí k tomu.
Jaromír Šiša
Mám radlice v ponoru.
Význam nadpisu v brněnském hantecu docvakne i bez jeho znalosti. Stav mého chrupu přesně vyjadřuje také v současnosti frekventované slovo. Ano, mám zuby v dezolátním stavu. Nebo spíš byly, protože
Jaromír Šiša
Příběh nejdříve nešťastného a potom šťastného kocoura Karla.
Nad městem máme zahradu, kde se z čista jasna objevil kocour. Byl vykastrovaný a přítulný, a tak se zdálo, že se jenom zaběhl. Jenže ani další dny se obraz nezměnil a bližší pohled navíc prozradil, že má
Jaromír Šiša
Žďárské vrchy, celoročně ozdobené sochami.
Pohodlnou procházkou z tepla domova, nabízím vánoční nadílku soch. Všechny jsou parádní a na báječný poznávací a vyhledávací výlet jako stvořené. Jako prémii vám otevřou náruč Žďárské vrchy. Než ale vyrazíme, je třeba sdělit, že
Jaromír Šiša
Slavkov. Malinko slovem, hodně obrazem.
Vzpomínkové akce na Bitvu tří císařů se konaly 2.prosince. Přesně na den, kdy před 218 lety proběhla samotná bitva. I počasí bylo přibližně stejné. Velká bitevní ukázka se rozzuřila 12 km západně od Slavkova. Současně s tím
Jaromír Šiša
Jízda parním vláčkem s Mikulášem, andělem, čerty a vzpomínkou.
Pro děti to byla dvojnásobná atrakce. Kam se hrabe pendolíno, třeba s deseti Mikuláši. To přece nečudí, nesyčí, nevoní, necuká, nešpiní, nedrncá, má polstrované sedačky a nelze otevřít okna.
Jaromír Šiša
Kopce, doly, lesy, rybníky, Pičín a další zajímavosti.
Výlet to byl komplexní. Jezdili jsme v Příbrami a okolí, fárali pod zem a vystoupali na nejvyšší bod Brdů, a tím si zajistili dostatečné množství pozoruhodných zážitků a vzpomínek z různých nadmořských výšek.
Jaromír Šiša
Evropa v područí islámu.
Demografové a statistické modely říkají, že v roce 2100 může většina evropského obyvatelstva vyznávat proroka Mohammeda. Na půdě starého kontinentu se v rodinách průměrně rodí
Jaromír Šiša
Sukně žen, dokonalá zbraň na muže aneb genderově nevyvážený článek.
Můžeme se před volbami i po nich vzrušovat jakkoliv, ale už od dob, kdy o demokracii nikdo nic nevěděl, to pravé vzrušení číhá jinde. Ano, žena. Byla stvořena géniem pro potěšení mužských očí. Má sice jenom jednu zbraň,
Jaromír Šiša
O báječném srazu lokomotiv aneb elegance v kříšťálové podobě.
Stalo se tak v Dolní Lipce, v souvislosti 150 let od zprovoznění Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka. Do místa oslav se sjely tři historické kouřící vlaky. Z České Třebové, Pardubic a Olomouce.
Jaromír Šiša
Dnes má svátek každý Jaromír, tedy i nešťastný kníže přemyslovský.
Ještě před knížetem pár obecných informací. Jméno má slovanský původ a sahá až k staročeskému „jaryj“ s významem bujný, silný a "mír", klidný. Něco jako klidná síla. Horoskop mu přisuzuje neodolatelný šarm s úspěchem u žen a také
Jaromír Šiša
O tom, jak jsem si žil na zámku Loučeň a coural po okolí.
Vyzkoušet si, jak se žilo v v podzámčí, by jistě bylo fajn, ale pohodlný život šlechty je lákavější. Pač to je samá hostina, taneček, procházka a někdy šíření osvícenských myšlenek.
Jaromír Šiša
Vstávej, obsadili nás Rusáci.
Těmito slovy mě zhruba touto dobou před 55 lety vzbudil otec. To už matka stála v sámošce frontu na všechno možné a bratrovi odebrali z vysílačky koncové elektronky, aby jako radioamatér nešířil dezinformace. I když oproti
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 550
- Celková karma 37,99
- Průměrná čtenost 3809x