Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes koleje se na červenou prostě nejezdí!!

27. 07. 2015 10:10:44
Jinak riskujeme život svůj i životy jiných. Je všeobecně známé, že drtivou většinu nehod na přejezdech zaviní řidiči motorových vozidel. Někteří spěchají, pro jiné je to adrenalin a jiní...vzpomínám na případ, kdy kamion s mlíkem

zavřely na přejezdu závory. Řidič v klidu vystoupil a šel nahlásit poruchu přejezdu. Mezi tím smetl soupravu vlak. Naštěstí bez následku na zdraví a životech. Materiální škody pak nejsou relevantní.

Pokud strojvedoucí projede návěstidlo v poloze Stůj, tady červenou, byť třeba jen o metr, je suspendován nebo jak my nádražáci říkáme, sundán. Přijde o licenci a má před sebou nové zkoušky na lokomotivní řidičák. Pokud by to mělo platit také pro silniční provoz....

Přejezdové zabezpečovacího zařízení se aktivuje uzavřením okruhu ze všech směrů příjezdu vlaku. Spínačem může být náprava, která v daném místě propojí obě kolejnice, což je jeden ze způsobů. Nastavení se odvíjí především od traťové rychlosti a délky přejezdu. V tomto případě se jednalo o 45 sekund. Po tuto dobu blikající červená světla umožní i chodci včas opustit přejezd a znalým místních poměrů...to "ještě přejet". Říká se tomu vyklízecí čas. To, že bliká stále červená a závory jdou nahoru ještě neznamená, že během chvilky je "nespustí" vlak jedoucí z opačného směru. Pak už jde vše ráz naráz, závory spadnou a za pár sekund projíždí vlak. Často se vyřítí z oblouku, jak se na železnici říká zatáčkám. Uzavřený řidič pak má na řešení jen minimum času a v krizových situacích děláme většinou ta nejhorší opatření. Přesto se domnívám, že následky mohly být ještě tragičtější, pokud by Pendolino vypadlo, tedy nezůstalo na kolejích.

Když to jde, je nejlepší krizovým situacím předcházet, což šlo tím nejjednodušším způsobem. Místo toho fatálně selhal nezodpovědný člověk, který chtěl ušetřit patrně mýtné a určitě čas. Nebyl zdaleka jediný, kdo červenou nerespektoval, jen ucho se už utrhlo. V roce 1990 na stejném přejezdu došlo ke střetu vlaku se stavebním strojem. Tehdy zemřel jeden člověk. Jako výstraha to bylo málo.

Strojvedoucí dlouho dobu kritizují tento přejezd, jako jeden z nejnebezpečnějších, ale stížnosti se patrně nedostaly dál, než na lampárnu. Nevím jak smysluplněji využít část peněz z Operačního programu Doprava. Jednou pro vždy je nejlepším řešením mimoúrovňový přejezd a při znalosti místních poměrů...snad do té doby...alespoň občas hlídkující auto policajtů by nějaký smysl mělo. Konečné řešení je ale na řidiči a žádná směrnice nehovoří o tom, že se někdy může jezdit na červenou.

Tragický paradoxním řízením osudu je, že jen nedaleko na tomto prokletém úseku tratě 8. srpna roku 2008 zemřelo osm lidí při srážce vlaku EC 108 se zříceným nadjezdem, který právě úrovňová křížení zásadně řeší...Konečným článkem selhání byl opět člověk.

Zásadní je, že strojvedoucí Pendolina neštěstí zabránit nemohl, kdežto řidič kamionu ano. Dalším tragickým řízením osudu pak zůstává, že stejný strojvedoucí byl před časem odměněn, protože zabránil střetu na jiném přejezdu.

No pokud budete přecejen někdy hloupě nedočkaví, tak vězte, že závory jsou z měkkého dřeva. Ani karoserii Vám moc nepomačkají. A potom? Výpravčí zaznamená narušení železničního provozu a udělá potřebná opatření. A když se ještě podaří zastavit všechny vlaky, tak si to jen zaplatíte. Myslím, že v konečném účtování je to velice přijatelná cena.

O železnici mnohem veseleji ve fotoreportáži Lokomotivy a mašinky

Autor: Jaromír Šiša | pondělí 27.7.2015 10:10 | karma článku: 42.39 | přečteno: 5241x

Další články blogera

Jaromír Šiša

Putování Prahou aneb z Bílé hory stále z kopce až na Staroměstské náměstí.

Na historicky strastiplném putování mě na začátku ani na konci nic drastického nečekalo. Co se událo během mojí cesty už je vlastně taky historie, ale mnohem živější, veselejší a zdokumentovaná.

21.11.2017 v 9:06 | Karma článku: 35.26 | Přečteno: 748 | Diskuse

Jaromír Šiša

Absence osobností a rozumu na pravici. Ze zoufalství padla volba naTopolánka.

Jaroslavu Kuberovi zakázala kandidovat manželka. To se u Petra Nečase nedalo předpokládat, tak volba padla na Mirka Topolánka, jehož aféry jsou více zapomenuty. Ale nejdříve bylo třeba zahrát divadlo a pověsit lidem bulíky na nos.

7.11.2017 v 9:08 | Karma článku: 44.63 | Přečteno: 5400 | Diskuse

Jaromír Šiša

Ostrava jako na dlani.

Moje předposlední návštěva Ostravy byla letitá a moc toho nepamatuji, ale dost na to, abych se po mnoha letech občas necítil skoro jako v Jiříkově vidění. Předsudky neplatí, Ostrava už není černá, ale čistá, zelená a plná změn.

2.11.2017 v 9:12 | Karma článku: 39.00 | Přečteno: 1516 | Diskuse

Jaromír Šiša

Babiš má napečeno i pro partnery. Záleží na tom, jaký budou mít hlad po moci.

Ve změti politických stran se hlasy lovily jako ryby v sádku. Ale ne zase až tak, aby se vítězové mohli okamžitě nabažit moci. Potřebují někoho, kdo nakonec překoná všechny delegované diety a začne se cpát taky.

24.10.2017 v 9:41 | Karma článku: 36.32 | Přečteno: 1259 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Pokorná Mirka

Politická korektnost versus skutečnost

Vězeni se dříve říkalo korekce. Korekce jako náprava. Korektnost chápu jako správnost. Politická korektnost by tedy byla politická správnost. A tady je vidět, že jde o nějakou specifickou správnost.

23.11.2017 v 10:21 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Marek Valiček

Já už tě nepustim, ty muj Helíku

Když se náhodou, po létech, potkají dvě kamarádky, nemusí to bejt vždycky o sounáležitosti a kafíčku se sachrem...

23.11.2017 v 10:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 3 | Diskuse

René Melichar

Různá setkání lidského druhu aneb cizí hovory se neposlouchají

Nedělá se to. Je to krajně neslušné... Já to vím, ale nějak si nemohu pomoct. Prostě to nejde. Jsem zvědavý, často zírám na lidi kolem sebe, občas dokonce nastražím uši a poslouchám. Stydím se za to. Trochu.

23.11.2017 v 9:00 | Karma článku: 7.28 | Přečteno: 114 | Diskuse

Tomáš Králíček

Franz Kafka - génius, manipulátor a obdivovatel pornografických obrázků

(Věnováno památce mé babičky) Jako kacířské a neuctivé se mohou především obdivovatelům Franze Kafky jevit některé pasáže z Kafkova života. Šlo ale o člověka jako každého jiného, tedy nejen s gloriolou, ale i s určitými neduhy.

23.11.2017 v 8:35 | Karma článku: 4.99 | Přečteno: 134 | Diskuse

Pavla Kolářová

Blbá nálada a voňavý perníčky

Tůdle! Vlezte mi všichni na záda. Letos ruším vánoce! A to se ozdobná světla na sloupech veřejného osvětlení ještě ani nerozsvítila, obchoďáky ještě nespustily koledy na plný pecky a já už mám blbou náladu. Něco je ve vzduchu...

23.11.2017 v 7:34 | Karma článku: 9.51 | Přečteno: 168 | Diskuse
Počet článků 367 Celková karma 39.73 Průměrná čtenost 3529

61 let ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.