Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak dragouni z Francie a Ruska obsadili Moravu a naši jim pomáhali.

3. 04. 2015 16:08:49
Dragouni. Původně pěšáci, dopravující se na bojiště v sedle, neboli jízdní pěchota. Postupem doby se přerodili na regulérní těžkou jízdu. Ve výzbroji měli šavli nazvanou palaš, pár pistolí u sedla, dříve nazývané dragy a často také karabinu. Převedeno do dnešní doby, nedávný průjezdu se dá tedy nazvat dragounská jízda. Přesto mám menší výhradu. Připodobnění by se ještě víc hodilo na kyrysníky. Stejně vyzbrojeni, jen na těžších koních, navíc hruď chráněnou kyrysem. Obrněná jízdní pěchota.

V roce 1805 jsme si na pomoc proti vetřelcům pozvali ruské vojáky. Tehdy jsme měli úplně jiné přátele a nepřátele. Žádné protesty, žádné oslavy, jednoho dne se na Moravě leskly francouzské kyrysy.

Jejich postup monitorovali naši s matnými kyrysy a zároveň vyhlíželi i ruské spojenecké vojsko.

Když už jsme u jízdy...lehčí koně, lehčí jezdci, dohromady lehká jízda, jako třeba polští huláni

nebo vyzdobení maďarští husaři.

...Už se nikdy nezjistí, kdo v ulicích Vyškova vystřelil první, jestli tehdejší nepřátelé z Francie

nebo přátelé z Ruska. (Vzhledem k historické pravdě je třeba uvést, že se jednalo o střet jízdy a převaha na straně Rusů byla 28. ku 8 eskadronám).

Pokud dnes neni všem jasný důvod nedávné kyrysnické jízdy Českem, tak tehdy byl francouzský důvod zcela zřejmý všem. Žádné územní nároky ani změna mapy tehdejší Evropy.

Francouzský plán se tehdy neomezil pouze na průjezd, proto v předvoji operovaly diverzní jednotky, připravené destabilizovat měnu,

a když bylo třeba uměli císařští vojáci předběhnout i dobu.

Vojenské expedice se zúčastnila i elitní francouzská námořní pěchota.

Napoleon měl dar před každou jízdou vojákům vše řádně a přátelsky vysvětlit.

Říká se, že bez nálady u Slavkova byl veselý u Waterloo. To ruský car Alexandr se cítil vítězem už předem, ale bylo třeba zachovat carskou důstojnost.

Náš císař František naopak nic neskrýval, náladu měl mizernou, jako by tušil.

Někteří poddaní se ruských vojsk nemohli dočkat. Nakonec proč ne, byli to naši spojenci,

ale že by hned museli samou radostí tančit...

Tehdy se bojovalo v řadách, řadových vojáků na umírání bylo dost. Jak na francouzské,

tak na naši straně.

Úkolem jezdectva byl zase především průzkum,

potom vyčkávat v záloze jak to dopadne

a následně bitvu případně rozhodnout prudkým útokem.

Jedním z důvodů prohry spojeneckého vojska bylo, že jsme nepozvali bugské kozáky. Když se dobře nejedli,

byli takřka neporazitelní, vždyť svoje bojovníky i bojovnice kojili už v sedle.

Platilo a platí dodnes, že infanterie, tedy pěchota, má ležení

a kavalérie, tedy jízda, zase stání.

Jen okování se časem změnilo.

bohužel.

Na začátku všeho, před více než dvěstě lety, bylo Slavkovské slunce, pak Lví skok maršála Soulta, kdy současně maršál Davout zabránil pod vrcholem Prateckého návrší obklíčení...jak k tomu mělo dojít podle našich směrnic,

K tomu maršál Lannes pod kopcem Padělek, který oprsklí Francouzi přejmenovali na Santon a už mu to zůstalo, udržel generála Bagrationa na uzdě.

Když připočteme, že císař byl nepřekonatelný dělostřelec,

...jak smutné, že technický vývoj lidstva se dá dokumentovat i takto...

...i když proti takovému mapování pokroku nemám jedinou výhradu...

a francouzská jízda carskou gardu převálcovala, výsledek byl daný. K hlavnímu střetu jízdy zavelel generál Rapp zvláštním povelem...ať pláčou krásné dámy v Petrohradě...Skutečně se tak stalo, i když zde se to tak nezdá.

Navíc vojáci chtěli svému veliteli udělat radost, vždyť bitva se konala v den prvního výročí jeho císařské korunovace. Vysmátí tedy byli logicky Francouzi.

Následovala vítězná přehlídka

chlastačka na všech úrovních,

až z toho byli i dole vyvalení,

francouzské vetřelkyně se navoněly a nakrucovaly,

a my smutnili.

Ne že by nás vyloženě zaskočili nepřipravené ani jsme nebyli zbabělci, to teda ne,

bojovali jsme statečně,

a také na naší straně byla v pohotovosti jednotka rychlého nasazení,

ale to naše velení...i když plán nebyl vyloženě mizerný. Směrnice generála Weyrothera odpovídaly vojenským příručkám a počítaly se vším, co nepřítel udělá, jenže Francouzům velel Napoleon v plné síle a ten udělal vše...co se z příruček vyčíst nedalo.

Pak jsme podepsali příměří...hanba mluvit s jakými následky.

Rusové se vrátili domů, nakonec na jihu měli také nepřítele,

odešli i Francouzi

a život šel dál. Nakonec se vše obrátilo. Velká francouzská armáda utrpěla v Rusku debakl s konečnou platností potvrzený u Waterloo. Všechno se nějak promíchalo, spojenecké smlouvy se prohodily a v roce 1945 se nenašel člověk, který by tuto kyrysnickou jízdu nevítal. Stejně tak jako vojáky Rudé armády. A mávali bychom i Francouzům, Angličanům.

Kdyby po všech zkušenostech s námi už nic z toho nebylo potřeba

a konaly by se pouze takovéto vítězné přehlídky,

pak z pohledu budoucnosti modré planety by nestal ideální stav. Jenže se to zase nějak zamotalo, prohodilo a rozum stejně nedostaneme.

Související článek US dragouni odlehčující fotoreportáž Bledulovistě a Lesky a odlesky

Autor: Jaromír Šiša | pátek 3.4.2015 16:08 | karma článku: 38.56 | přečteno: 1760x

Další články blogera

Jaromír Šiša

Putování Prahou aneb z Bílé hory stále z kopce až na Staroměstské náměstí.

Na historicky strastiplném putování mě na začátku ani na konci nic drastického nečekalo. Co se událo během mojí cesty už je vlastně taky historie, ale mnohem živější, veselejší a zdokumentovaná.

21.11.2017 v 9:06 | Karma článku: 35.26 | Přečteno: 748 | Diskuse

Jaromír Šiša

Absence osobností a rozumu na pravici. Ze zoufalství padla volba naTopolánka.

Jaroslavu Kuberovi zakázala kandidovat manželka. To se u Petra Nečase nedalo předpokládat, tak volba padla na Mirka Topolánka, jehož aféry jsou více zapomenuty. Ale nejdříve bylo třeba zahrát divadlo a pověsit lidem bulíky na nos.

7.11.2017 v 9:08 | Karma článku: 44.63 | Přečteno: 5400 | Diskuse

Jaromír Šiša

Ostrava jako na dlani.

Moje předposlední návštěva Ostravy byla letitá a moc toho nepamatuji, ale dost na to, abych se po mnoha letech občas necítil skoro jako v Jiříkově vidění. Předsudky neplatí, Ostrava už není černá, ale čistá, zelená a plná změn.

2.11.2017 v 9:12 | Karma článku: 39.00 | Přečteno: 1516 | Diskuse

Jaromír Šiša

Babiš má napečeno i pro partnery. Záleží na tom, jaký budou mít hlad po moci.

Ve změti politických stran se hlasy lovily jako ryby v sádku. Ale ne zase až tak, aby se vítězové mohli okamžitě nabažit moci. Potřebují někoho, kdo nakonec překoná všechny delegované diety a začne se cpát taky.

24.10.2017 v 9:41 | Karma článku: 36.32 | Přečteno: 1259 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Jak nedostavět Staroměstské náměstí? III

Tím, že budeme neustále čekat na ještě lepší řešení, vždy s výmluvou, že každý předložený návrh je málo, neboť neuspokojuje zájmy a potřeby všech.

22.11.2017 v 12:43 | Karma článku: 4.14 | Přečteno: 132 | Diskuse

Jan Řeháček

Za devatero fotkami (Islandské silnice)

Fotit ubíhající krajinu přes čelní sklo auta je jako test pozornosti. Něco zajímavého se objeví na obzoru a vy musíte během dvou vteřin popadnout foťák a prásk. Ale fotky ze silnic mám přesto rád pro jejich sjednocující motiv.

22.11.2017 v 9:09 | Karma článku: 13.61 | Přečteno: 236 | Diskuse

Zdeněk Huspek

Říjnové cyklofotofoto

Vraťme se o měsíc zpátky, kdy podzim zářil v plné své kráse. Ten den jsem na kole a s foťákem zajel k rybníku U dubu, kam si chodí posedět rybáři...

21.11.2017 v 21:08 | Karma článku: 12.59 | Přečteno: 256 | Diskuse

Lucie Plicová

Dolomitské železo v blízkosti Tre Cime di Lavaredo

Za první světové války tu vzduchem svištěly kulky v bojích o italsko rakouskou hranici. Dnes patří skalní masiv Drei Zinnen nebo li Tre Cime kompletně Itáli a láká turisty z celého světa.

21.11.2017 v 18:48 | Karma článku: 17.72 | Přečteno: 387 | Diskuse

Jiří Stratil

Jak nedostavět Staroměstské náměstí? II

Pasivitou a čekáním co bude dál. Je třeba v této věci stále vyvíjet jak tvůrčí úsilí, tak i úsilí různým způsobem podpůrné.

21.11.2017 v 9:59 | Karma článku: 4.79 | Přečteno: 158 | Diskuse
Počet článků 367 Celková karma 39.73 Průměrná čtenost 3529

61 let ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.