Neděle 8. prosince 2019, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 8. prosince 2019 Květoslava

Voní, vrní, machrujou, předvádí se, jsou sexy, i když některé kouří

1. 10. 2014 9:03:01
Pokud se jedná o mašinky, je to zábava pro všechny muže, jejich děti a polovinu maminek. Kdo by se nechtěl podívat a projet historickým vlakem. V Břeclavi to vzali za správný konec a 27.září uspořádali Národní den železnice.  

Vše začalo v Bně na hlaváku u prvního perónu. V hlavní roli čtyřistapětasedma. Nová technika se za  ní jen krčila.

 

A pak se vyjelo. Zkušený parní fotograf ví, že v prvním oblouku, jak my nádražáci říkáme zatáčkám, se všichni vyhrnou z oken, aby vzápětí zapluli s očima plných sazí. Tím se uvolní okna na focení.2.jpg

Kdyby od sazí nebyl strojvedoucí, bylo by to podezřelé.

18.jpg

Však nejenom lokomotivy, ale i vozy mají svoje kouzlo a ducha, mnozí vzpomenou na dřeváky a

4.jpg

jejich kupátková oddělení.

5.jpg

Nebo na parní topení pod sedačkami. Čím více pářilo, tím méně topilo.

6.jpg

Svoje malé kouzlo měla i obyčejná sklopná sedačku v uličce.

7.jpg

...Spodní klika převrátit na druhou stranu, prostřední sklopit dolu, třetí otevřít dveře....kdyby někdo nevěděl.

8.jpg

Tomuhle se říká natržené okno...

9.jpg

Přechod mezi vozy bylo malé dobrodružství.

32.jpg

Tito cestující do vlaku pasovali jako...no víte co. Dobový ohoz lze obdivovat také i jiných akcí, což mohu prokázat zde

48.jpg

Postupem času se sezení měkčilo

11.jpg

a v Pendolínu se dnes sedí takto.

12.jpg

Příměstská doprava má převést do města najednou co nejvíce pracujících. Do patrového Elefantu by se vešli všichni blogéři a ještě by měla polovina nohy na protilehlé sedačce.

33.jpg

Do Břeclavi přijely parní vlaky najednou, byla to stejná sláva, jako když do města vjel vůbec první. Vzadu se krčí Papoušek, pojmenovaný podle své barevné pestrosti.

13.jpg

Když je velká sláva, přijedou i hosté. Z Rakouska hned dva stroje vedly celý vlak.41.jpg

Všechny lokomotivy, zvláště pak parní se těšily pozornosti všech, zvláště pak dětí. Všude bylo spoustu voňavého kouře a sazí a ne všichni zvolili vhodné oblečení.

44.jpg

I když nejsou kouzelné jen mašiny, viz zde krátce na ně mrkněme. Hrboun byla lokomotiva určená k tažení těžkých rychlíků. Průměr kol cca 2 metry, což dobře demonstrují fotící se bratři.

14.jpg

Štokr byl naopak určen pro nákladní vlaky, i když tentokrát přivezl osobní. V letních suchých dnech bylo okolí tratě, po které jezdily páry, v trvalém hledáčku hasičů. viz zde

16.jpg

Parní mašiny nezahlídnete jen u nás, ale také třeba na Podkarpatské Rusi v Koločavě. Viz  fotoreportáž

Zpět do Břeclavi. Lokomotivu neni třeba vidět, dá se identifikovat i podle zvuku. Už z dálky bylo slyšet, že projede Sergej s těžkým nákladem, odhadl jsem ho na 1000 tun. Vozil klidně i 3000.

17.jpg

Šlechtična už něco pamatuje, ale je stále sexy kočka.

19.jpg

Řídící jednotku má přehlednou a

20.jpg

kotel už neměl otvírací, ale šoupací dvířka. Hned bylo na stanovišti víc místa. Zrovna tak se už nepřikládalo lopatou. Přísun paliva zajišťovalo zařízení s názvem štokr, což je ta roura.

21.jpg

Dalším důkazem, že starší dáma nepostrádá eleganci je třeba elektrická Bobina.

22.jpg

Čmelák dostal jméno podle označení ČM. Tyto stroje byly za dob rozvinutého socialismu  expoedevány do země velkého bratra. Každý týden dva. Slouží tam dodnes. Kolik jich bylo zaplaceno neni známo...taky dodnes.

23.jpg

Každou lokomotivu si nádražáci přejmenovali podle nějaké charakteristiky. Můžete posoudit, jak se jim to povedlo...Brejlovec

24.jpg

a Zamračená.

25.jpg

Laminátky byly známé tím, že měla kabinu...z laminátu.

26.jpg

Módní přehlídka nemohla chybět. Mašiny najížděly na točnu a před zraky diváků se točily a právem nakrucovaly. Místa pro diváky bylo málo. O to víc bylo k nepochopení, proč se tam cpal někdo, koho molo nezajímalo...jako dámu dole v rohu.

27.jpg Pro lepší přehled strojvedoucí přechází ze stanovistě na stanoviště. Dříve bylo jen jedno, u motoráků na střeše. Z dnešní pohledu byl strojvedoucí každý, kdo seděl vepředu.

46.jpg

Během dne vyjížděly do okolí historické vlaky. Jak se to dělá? To se zapřáhne třeba Bejček

37.jpg

a nebo Ferdinandka

100.jpg

a jede se do Mikulova

38.jpg

nebo se naleze do Hurvajzu

40.JPG

a valí se do Lednice.

39.jpg

Celou akcí se prolínala současnost s historií, a tak neni divu, že na své předchůdce se přijelo mrknout i Pendolíno. Bylo hned středem zájmu.

45.jpg

43.jpg

Kouzlo nechtěného. Podmínkou je, mít stále v pohotovosti foťák a být ve správný čas na správném místě. Dvě Pendolína se míjejí, každé šedesátkou. Nádražák to pozná podle reflektorů. Návěst...konec vlaku, dvě červená světla a začátek vlaku...dvě bílá světla.

34.jpg

Zvláštností těchto akcí je, že je to snad jediný den, kdy se na České dráhy nenadává. Činí tak především ti, kteří vlakem už pár desetiletí nejeli. Jak by pak mohli alespoň tušit, že třeba Railjet má spešl oddělní pro děti.

 47.jpg

Také lokomotivy mají svoje pohlaví, je jasné, že jedno z trojčat je kluk.

28.jpg

K železnici patří i technika. Kirov unese na spodním háku až 120 tun, tedy lokomotivu.

53.jpg

žádný problém s dvacetipěti  tunama.

56.JPG

Ke koloritu přispívaly i dobové postavičky

29.jpg

třeba v CaK uniformě.

30.jpg

Nedisciplínovaní návštěvníci, jako já, se pohybovali hlavně v kolejišti, což bylo samozřejmě zakázané. O to více jsem byl vysílen a hledal, kde by se našla

35.jpg

na vyhledávání mám však talent...Pro milovníky motorek nabízím fotoreportáž zde

36.jpg

určitě mrkněte na ještě lepší  NÁRODNÍ DEN ŽELEZNICE 2018

Autor: Jaromír Šiša | středa 1.10.2014 9:03 | karma článku: 48.05 | přečteno: 198906x

Další články blogera

Jaromír Šiša

Slavkov 2019. Fotoreportáž z pole, zámku i empírového bálu.

Je známo, že náš tehdejší císař František a jeho spojenec ruský car Alexandr, prohráli 2. prosince roku 1805 bitvu Tří císařů u Slavkova. V novodobé historii se v den výročí připomíná tato událost rekonstrukcí bitvy a poslední

4.12.2019 v 8:10 | Karma článku: 34.80 | Přečteno: 1016 | Diskuse

Jaromír Šiša

Putování Transsibiřskou magistrálou, zastavení poslední, Bajkal.

Je nejhlubším jezerem světa. Na délku měří 639 v nejširším místě 79 km. Jeho 550 přítokům by trvalo naplnění 369 let. Vytéká z něj pouze Angara, která má hned na začátku 7x větší průtok než Labe v ústí do moře. Je zásobárnou pro

18.11.2019 v 9:07 | Karma článku: 39.42 | Přečteno: 1422 | Diskuse

Jaromír Šiša

Putování k Bajkalu, zastavení páté a předposlední, Irkutsk.

Město leží kousek od Bajkalu, tedy na ruské poměry. Založení je datováno roku 1661. Ze všech navštívených měst mě Irkutsk zaujal nejvíc. Snaha o dokonalost tu střídá sympaticky uvolněný režim, kdy je i v noci kam zajít na vodku.

30.10.2019 v 8:07 | Karma článku: 39.60 | Přečteno: 1384 | Diskuse

Jaromír Šiša

Po Transsibiřské magistrále k Bajkalu. Zastavení čtvrté, Krasnojarsk.

Milionové město, založené kozáky roku 1628, leží na řece Jenisej. Poštovní spoj z Moskvy byl zaveden už v polovině 18.století. Po kolejích je dostupné od roku 1895. V letech 1918-1920 bylo pod správou Československých legií.

10.10.2019 v 8:15 | Karma článku: 39.73 | Přečteno: 1593 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Strádal

Lidé odjinud (fotoblog)

Náš svět je multi. Multietnický, multinárodnostní, multikulturní. Ale ještě před pár desítkami tisíc let žili všichni naši přímí předci ve východní Africe. Snad je advent časem připomenout si to dávné propojení v dnešní různosti.

8.12.2019 v 0:03 | Karma článku: 13.17 | Přečteno: 207 | Diskuse

Radek Vrba

Kolíbky a Rudické propadání

Pár fotek z oblasti Moravského krasu, z lokality Kolíbky a Rudického propadání. Lokalita je schovaná v terénu a tvoří pěkný amfiteátr ze skal. Je známá jako archeologické naleziště, kreré obývali lovci koní a sobů.

7.12.2019 v 17:08 | Karma článku: 15.34 | Přečteno: 179 | Diskuse

Karel Ábelovský

"Wokno do jinam" ... Jak jsem byl, respektive, jak občas bývám " na vážkách"

... zdá se, že ať teď řeknu, respektive napíšu cokoliv, naruším tím jakési tajemno, ukryté v názvu; zdá se tedy, že "je třeba zabít perex"!

7.12.2019 v 12:02 | Karma článku: 15.42 | Přečteno: 308 | Diskuse

Marek Trizuljak

Rainer Maria Rilke, 4.12.1875 - 29.12.1926

Oblíbený autor generace mých rodičů. Narozen v Praze, německy píšící, oplývající vnitřní, křehkou a stejně tak pevnou vírou.

5.12.2019 v 21:14 | Karma článku: 20.17 | Přečteno: 271 | Diskuse

Jaromír Šiša

Slavkov 2019. Fotoreportáž z pole, zámku i empírového bálu.

Je známo, že náš tehdejší císař František a jeho spojenec ruský car Alexandr, prohráli 2. prosince roku 1805 bitvu Tří císařů u Slavkova. V novodobé historii se v den výročí připomíná tato událost rekonstrukcí bitvy a poslední

4.12.2019 v 8:10 | Karma článku: 34.80 | Přečteno: 1016 | Diskuse
Počet článků 428 Celková karma 40.24 Průměrná čtenost 3648

64 let, ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.

Najdete na iDNES.cz