Voní, vrní, machrujou, předvádí se, jsou sexy, i když některé kouří

1. 10. 2014 9:03:01
Pokud se jedná o mašinky, je to zábava pro všechny muže, jejich děti a polovinu maminek. Kdo by se nechtěl podívat a projet historickým vlakem. V Břeclavi to vzali za správný konec a 27.září uspořádali Národní den železnice.  

Vše začalo v Bně na hlaváku u prvního perónu. V hlavní roli čtyřistapětasedma. Nová technika se za  ní jen krčila.

 

A pak se vyjelo. Zkušený parní fotograf ví, že v prvním oblouku, jak my nádražáci říkáme zatáčkám, se všichni vyhrnou z oken, aby vzápětí zapluli s očima plných sazí. Tím se uvolní okna na focení.2.jpg

Kdyby od sazí nebyl strojvedoucí, bylo by to podezřelé.

18.jpg

Však nejenom lokomotivy, ale i vozy mají svoje kouzlo a ducha, mnozí vzpomenou na dřeváky a

4.jpg

jejich kupátková oddělení.

5.jpg

Nebo na parní topení pod sedačkami. Čím více pářilo, tím méně topilo.

6.jpg

Svoje malé kouzlo měla i obyčejná sklopná sedačku v uličce.

7.jpg

...Spodní klika převrátit na druhou stranu, prostřední sklopit dolu, třetí otevřít dveře....kdyby někdo nevěděl.

8.jpg

Tomuhle se říká natržené okno...

9.jpg

Přechod mezi vozy bylo malé dobrodružství.

32.jpg

Tito cestující do vlaku pasovali jako...no víte co. Dobový ohoz lze obdivovat také i jiných akcí, což mohu prokázat zde

48.jpg

Postupem času se sezení měkčilo

11.jpg

a v Pendolínu se dnes sedí takto.

12.jpg

Příměstská doprava má převést do města najednou co nejvíce pracujících. Do patrového Elefantu by se vešli všichni blogéři a ještě by měla polovina nohy na protilehlé sedačce.

33.jpg

Do Břeclavi přijely parní vlaky najednou, byla to stejná sláva, jako když do města vjel vůbec první. Vzadu se krčí Papoušek, pojmenovaný podle své barevné pestrosti.

13.jpg

Když je velká sláva, přijedou i hosté. Z Rakouska hned dva stroje vedly celý vlak.41.jpg

Všechny lokomotivy, zvláště pak parní se těšily pozornosti všech, zvláště pak dětí. Všude bylo spoustu voňavého kouře a sazí a ne všichni zvolili vhodné oblečení.

44.jpg

I když nejsou kouzelné jen mašiny, viz zde krátce na ně mrkněme. Hrboun byla lokomotiva určená k tažení těžkých rychlíků. Průměr kol cca 2 metry, což dobře demonstrují fotící se bratři.

14.jpg

Štokr byl naopak určen pro nákladní vlaky, i když tentokrát přivezl osobní. V letních suchých dnech bylo okolí tratě, po které jezdily páry, v trvalém hledáčku hasičů. viz zde

16.jpg

Parní mašiny nezahlídnete jen u nás, ale také třeba na Podkarpatské Rusi v Koločavě. Viz  fotoreportáž

Zpět do Břeclavi. Lokomotivu neni třeba vidět, dá se identifikovat i podle zvuku. Už z dálky bylo slyšet, že projede Sergej s těžkým nákladem, odhadl jsem ho na 1000 tun. Vozil klidně i 3000.

17.jpg

Šlechtična už něco pamatuje, ale je stále sexy kočka.

19.jpg

Řídící jednotku má přehlednou a

20.jpg

kotel už neměl otvírací, ale šoupací dvířka. Hned bylo na stanovišti víc místa. Zrovna tak se už nepřikládalo lopatou. Přísun paliva zajišťovalo zařízení s názvem štokr, což je ta roura.

21.jpg

Dalším důkazem, že starší dáma nepostrádá eleganci je třeba elektrická Bobina.

22.jpg

Čmelák dostal jméno podle označení ČM. Tyto stroje byly za dob rozvinutého socialismu  expoedevány do země velkého bratra. Každý týden dva. Slouží tam dodnes. Kolik jich bylo zaplaceno neni známo...taky dodnes.

23.jpg

Každou lokomotivu si nádražáci přejmenovali podle nějaké charakteristiky. Můžete posoudit, jak se jim to povedlo...Brejlovec

24.jpg

a Zamračená.

25.jpg

Laminátky byly známé tím, že měla kabinu...z laminátu.

26.jpg

Módní přehlídka nemohla chybět. Mašiny najížděly na točnu a před zraky diváků se točily a právem nakrucovaly. Místa pro diváky bylo málo. O to víc bylo k nepochopení, proč se tam cpal někdo, koho molo nezajímalo...jako dámu dole v rohu.

27.jpg Pro lepší přehled strojvedoucí přechází ze stanovistě na stanoviště. Dříve bylo jen jedno, u motoráků na střeše. Z dnešní pohledu byl strojvedoucí každý, kdo seděl vepředu.

46.jpg

Během dne vyjížděly do okolí historické vlaky. Jak se to dělá? To se zapřáhne třeba Bejček

37.jpg

a nebo Ferdinandka

100.jpg

a jede se do Mikulova

38.jpg

nebo se naleze do Hurvajzu

40.JPG

a valí se do Lednice.

39.jpg

Celou akcí se prolínala současnost s historií, a tak neni divu, že na své předchůdce se přijelo mrknout i Pendolíno. Bylo hned středem zájmu.

45.jpg

43.jpg

Kouzlo nechtěného. Podmínkou je, mít stále v pohotovosti foťák a být ve správný čas na správném místě. Dvě Pendolína se míjejí, každé šedesátkou. Nádražák to pozná podle reflektorů. Návěst...konec vlaku, dvě červená světla a začátek vlaku...dvě bílá světla.

34.jpg

Zvláštností těchto akcí je, že je to snad jediný den, kdy se na České dráhy nenadává. Činí tak především ti, kteří vlakem už pár desetiletí nejeli. Jak by pak mohli alespoň tušit, že třeba Railjet má spešl oddělní pro děti.

 47.jpg

Také lokomotivy mají svoje pohlaví, je jasné, že jedno z trojčat je kluk.

28.jpg

K železnici patří i technika. Kirov unese na spodním háku až 120 tun, tedy lokomotivu.

53.jpg

žádný problém s dvacetipěti  tunama.

56.JPG

Ke koloritu přispívaly i dobové postavičky

29.jpg

třeba v CaK uniformě.

30.jpg

Nedisciplínovaní návštěvníci, jako já, se pohybovali hlavně v kolejišti, což bylo samozřejmě zakázané. O to více jsem byl vysílen a hledal, kde by se našla

35.jpg

na vyhledávání mám však talent...Pro milovníky motorek nabízím fotoreportáž zde

36.jpg

mrkněte na stejnou akci v roce 2018  NÁRODNÍ DEN ŽELEZNICE 2018

Autor: Jaromír Šiša | středa 1.10.2014 9:03 | karma článku: 48.03 | přečteno: 189736x

Další články blogera

Jaromír Šiša

Jak se žilo a bojovalo tenkrát i letos ve Slavkově. Fotoreportáž.

Bitvě u Slavkova se také říká Bitva tří císařů, ale rakouský císař a ruský car byli jen bezvýznamnými pěšáky v partii, kterou dokonale naplánoval, rozehrál a následně vyhrál Napoleon.

4.12.2018 v 9:44 | Karma článku: 36.82 | Přečteno: 959 | Diskuse

Jaromír Šiša

20. listopadu 1945 byl zahájen Norimberský proces.

Dnes je tomu přesně 73 let. Myšlenkou potrestat válečné zločince se spojenci zabývali už na konferenci v Teheránu. Stalin navrhoval popravit 50000 štábních důstojníků. Nakonec se shodli, že budou souzeni Mezinárodním vojenským

20.11.2018 v 9:05 | Karma článku: 33.79 | Přečteno: 679 | Diskuse

Jaromír Šiša

Věční rivalové aneb fotoreportáž ze života kocourů Andyho a Kaldy.

V mládí hry v dospělosti lov a pohoda. Celkem nudný život predátorů, ale také věčný souboj o moc nad vybojovaným územím a věčnou slávu a vděk řadových členů smečky.

16.11.2018 v 12:09 | Karma článku: 38.86 | Přečteno: 1160 | Diskuse

Jaromír Šiša

Všechny palce nahoru, pro naše tenistky.

Emoce celého týmu s hlavní hrdinkou v čele, udělaly tečku za skvělým tenisovým víkendem. Byl napínavý až nervy drásající s koncem,

12.11.2018 v 7:46 | Karma článku: 35.71 | Přečteno: 664 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Martina Moudrá

2 v 1 (fotoblog)

Zatímco na Zvičinu už přišla nefalšovaná zima, dole v údolí Labe, u půvabné přehrady Les Království, se pořád ještě zuby nehty držel podzim...

12.12.2018 v 10:14 | Karma článku: 11.47 | Přečteno: 162 | Diskuse

Karel Boháček

Mobilovky na cestě

V zapadajícím slunci se na namrzlé cestě ozývá osamělé křupání podrážek. Pára z úst šimrá na tváři i na čele...

12.12.2018 v 8:08 | Karma článku: 8.11 | Přečteno: 199 | Diskuse

Libor Čermák

Vzpomínky na loňskou vánoční výstavu v Betlémské kapli

I v loňském roce jsem navštívil vánoční výstavu v Betlémské kapli. Ta zas byla úplně jiná, než ta letošní. Měla podtitul, "Jak se kdysi vařilo a svítilo". A jako vždy i vloni tu bylo k vidění mnoho betlémů a vánočních tradic.

12.12.2018 v 7:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 |

Pavel Vrba

Takové jedno kutnohorské odhalování – část druhá

aneb v blízkosti majestátní stavby, neskutečného umu našich předků a s nezodpovězenou otázkou na konci příběhu.

11.12.2018 v 10:00 | Karma článku: 15.75 | Přečteno: 205 | Diskuse

Libor Čermák

Utzův mechanický betlém v Olešnici v Orlických horách

Teď v předvánoční době bych vás pozval k návštěvě jednoho unikátního mechanického betlému, který se nalézá v Olešnici v Orlických horách. Jeho autorem je Josef Utz. Kdyby byl dokončen, možná by byl i lepší než ten třebechovický.

11.12.2018 v 4:39 | Karma článku: 15.43 | Přečteno: 191 |
Počet článků 397 Celková karma 37.47 Průměrná čtenost 3626

63 let, ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.

Najdete na iDNES.cz