Voní, vrní, machrujou, předvádí se, jsou sexy, i když některé kouří

1. 10. 2014 9:03:01
Pokud se jedná o mašinky, je to zábava pro všechny muže, jejich děti a polovinu maminek. Kdo by se nechtěl podívat a projet historickým vlakem. V Břeclavi to vzali za správný konec a 27.září uspořádali Národní den železnice.  

Vše začalo v Bně na hlaváku u prvního perónu. V hlavní roli čtyřistapětasedma. Nová technika se za  ní jen krčila.

 

A pak se vyjelo. Zkušený parní fotograf ví, že v prvním oblouku, jak my nádražáci říkáme zatáčkám, se všichni vyhrnou z oken, aby vzápětí zapluli s očima plných sazí. Tím se uvolní okna na focení.2.jpg

Kdyby od sazí nebyl strojvedoucí, bylo by to podezřelé.

18.jpg

Však nejenom lokomotivy, ale i vozy mají svoje kouzlo a ducha, mnozí vzpomenou na dřeváky a

4.jpg

jejich kupátková oddělení.

5.jpg

Nebo na parní topení pod sedačkami. Čím více pářilo, tím méně topilo.

6.jpg

Svoje malé kouzlo měla i obyčejná sklopná sedačku v uličce.

7.jpg

...Spodní klika převrátit na druhou stranu, prostřední sklopit dolu, třetí otevřít dveře....kdyby někdo nevěděl.

8.jpg

Tomuhle se říká natržené okno...

9.jpg

Přechod mezi vozy bylo malé dobrodružství.

32.jpg

Tito cestující do vlaku pasovali jako...no víte co. Dobový ohoz lze obdivovat také i jiných akcí, což mohu prokázat zde

48.jpg

Postupem času se sezení měkčilo

11.jpg

a v Pendolínu se dnes sedí takto.

12.jpg

Příměstská doprava má převést do města najednou co nejvíce pracujících. Do patrového Elefantu by se vešli všichni blogéři a ještě by měla polovina nohy na protilehlé sedačce.

33.jpg

Do Břeclavi přijely parní vlaky najednou, byla to stejná sláva, jako když do města vjel vůbec první. Vzadu se krčí Papoušek, pojmenovaný podle své barevné pestrosti.

13.jpg

Když je velká sláva, přijedou i hosté. Z Rakouska hned dva stroje vedly celý vlak.41.jpg

Všechny lokomotivy, zvláště pak parní se těšily pozornosti všech, zvláště pak dětí. Všude bylo spoustu voňavého kouře a sazí a ne všichni zvolili vhodné oblečení.

44.jpg

I když nejsou kouzelné jen mašiny, viz zde krátce na ně mrkněme. Hrboun byla lokomotiva určená k tažení těžkých rychlíků. Průměr kol cca 2 metry, což dobře demonstrují fotící se bratři.

14.jpg

Štokr byl naopak určen pro nákladní vlaky, i když tentokrát přivezl osobní. V letních suchých dnech bylo okolí tratě, po které jezdily páry, v trvalém hledáčku hasičů. viz zde

16.jpg

Parní mašiny nezahlídnete jen u nás, ale také třeba na Podkarpatské Rusi v Koločavě. Viz  fotoreportáž

Zpět do Břeclavi. Lokomotivu neni třeba vidět, dá se identifikovat i podle zvuku. Už z dálky bylo slyšet, že projede Sergej s těžkým nákladem, odhadl jsem ho na 1000 tun. Vozil klidně i 3000.

17.jpg

Šlechtična už něco pamatuje, ale je stále sexy kočka.

19.jpg

Řídící jednotku má přehlednou a

20.jpg

kotel už neměl otvírací, ale šoupací dvířka. Hned bylo na stanovišti víc místa. Zrovna tak se už nepřikládalo lopatou. Přísun paliva zajišťovalo zařízení s názvem štokr, což je ta roura.

21.jpg

Dalším důkazem, že starší dáma nepostrádá eleganci je třeba elektrická Bobina.

22.jpg

Čmelák dostal jméno podle označení ČM. Tyto stroje byly za dob rozvinutého socialismu  expoedevány do země velkého bratra. Každý týden dva. Slouží tam dodnes. Kolik jich bylo zaplaceno neni známo...taky dodnes.

23.jpg

Každou lokomotivu si nádražáci přejmenovali podle nějaké charakteristiky. Můžete posoudit, jak se jim to povedlo...Brejlovec

24.jpg

a Zamračená.

25.jpg

Laminátky byly známé tím, že měla kabinu...z laminátu.

26.jpg

Módní přehlídka nemohla chybět. Mašiny najížděly na točnu a před zraky diváků se točily a právem nakrucovaly. Místa pro diváky bylo málo. O to víc bylo k nepochopení, proč se tam cpal někdo, koho molo nezajímalo...jako dámu dole v rohu.

27.jpg Pro lepší přehled strojvedoucí přechází ze stanovistě na stanoviště. Dříve bylo jen jedno, u motoráků na střeše. Z dnešní pohledu byl strojvedoucí každý, kdo seděl vepředu.

46.jpg

Během dne vyjížděly do okolí historické vlaky. Jak se to dělá? To se zapřáhne třeba Bejček

37.jpg

a nebo Ferdinandka

100.jpg

a jede se do Mikulova

38.jpg

nebo se naleze do Hurvajzu

40.JPG

a valí se do Lednice.

39.jpg

Celou akcí se prolínala současnost s historií, a tak neni divu, že na své předchůdce se přijelo mrknout i Pendolíno. Bylo hned středem zájmu.

45.jpg

43.jpg

Kouzlo nechtěného. Podmínkou je, mít stále v pohotovosti foťák a být ve správný čas na správném místě. Dvě Pendolína se míjejí, každé šedesátkou. Nádražák to pozná podle reflektorů. Návěst...konec vlaku, dvě červená světla a začátek vlaku...dvě bílá světla.

34.jpg

Zvláštností těchto akcí je, že je to snad jediný den, kdy se na České dráhy nenadává. Činí tak především ti, kteří vlakem už pár desetiletí nejeli. Jak by pak mohli alespoň tušit, že třeba Railjet má spešl oddělní pro děti.

 47.jpg

Také lokomotivy mají svoje pohlaví, je jasné, že jedno z trojčat je kluk.

28.jpg

K železnici patří i technika. Kirov unese na spodním háku až 120 tun, tedy lokomotivu.

53.jpg

žádný problém s dvacetipěti  tunama.

56.JPG

Ke koloritu přispívaly i dobové postavičky

29.jpg

třeba v CaK uniformě.

30.jpg

Nedisciplínovaní návštěvníci, jako já, se pohybovali hlavně v kolejišti, což bylo samozřejmě zakázané. O to více jsem byl vysílen a hledal, kde by se našla

35.jpg

na vyhledávání mám však talent...Pro milovníky motorek nabízím fotoreportáž zde

36.jpg

určitě mrkněte na ještě lepší  NÁRODNÍ DEN ŽELEZNICE 2018

Autor: Jaromír Šiša | středa 1.10.2014 9:03 | karma článku: 48.03 | přečteno: 189938x

Další články blogera

Jaromír Šiša

Adršpach a okolí na kole a malinko i pěšky.

V novém roce se hodí začít od začátku, tedy od A. Adršpach je vyhledávaná turistická atrakce. Skály i celá oblast se dá procourat, ale i objet a v okolí najít spoustu zajímavých míst.

8.1.2019 v 8:08 | Karma článku: 38.66 | Přečteno: 1185 | Diskuse

Jaromír Šiša

Peníze nejsou jen od toho, abychom se měli dobře,

ale také aby pomáhaly těm, kteří neměli to štěstí. Být nápomocný, na to člověk nemusí být věřící. Postačí vnímat dobu a nebo se jen dívat kolem sebe.

20.12.2018 v 15:22 | Karma článku: 37.02 | Přečteno: 812 | Diskuse

Jaromír Šiša

Brno, štatl, advent a nešťastný Titanic k tomu.

Praha je v době adventu plná turistů, Brno zase zarovnají Moraváci. To je pro lonťáky výhoda, protože se domluví česky, případně hantecem a prémií pro všechny je, že nemusí jet na obří ruské kolo vedle do Vídně.

17.12.2018 v 8:39 | Karma článku: 39.15 | Přečteno: 1393 | Diskuse

Jaromír Šiša

Jak se žilo a bojovalo tenkrát i letos ve Slavkově. Fotoreportáž.

Bitvě u Slavkova se také říká Bitva tří císařů, ale rakouský císař a ruský car byli jen bezvýznamnými pěšáky v partii, kterou dokonale naplánoval, rozehrál a následně vyhrál Napoleon.

4.12.2018 v 9:44 | Karma článku: 37.77 | Přečteno: 1087 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Petr Bajnar

Za sněhovým královstvím na Lysou horu

Již řadu let patří k největším turistickým magnetům Česka nejvyšší vrchol Moravskoslezských Beskyd Lysá hora o nadmořské výšce 1323 metrů.

19.1.2019 v 11:17 | Karma článku: 18.85 | Přečteno: 333 | Diskuse

Jitka Štanclová

Jak kraluje paní Zima

Tak jakpak je dnes u vás doma? Bruslíte, sáňkujete, nebo vyhlížíte jaro? Paní Zima to totiž dělá všelijak.

18.1.2019 v 13:31 | Karma článku: 15.29 | Přečteno: 209 | Diskuse

Vítězslav Janáček

V zemi izraelské 2. díl Mrtvé moře

Šedé bahno a nebezpečná voda. Když se pojede podívat do nějakého zatopeného dolu, velký rozdíl v tom nespatříte. Plování na hladině může být zajímavé, leč to vám také nemusí vyjít.

18.1.2019 v 10:36 | Karma článku: 11.31 | Přečteno: 323 | Diskuse

Klára Tůmová

To chce houbičky!

Aneb když se zima zeptá a zážitky a fantazie už došly, je třeba najít nějaké ty nalovené zásoby a schopnost vymýšlet si trochu podnítit. Někdy to má člověk dokonce ulehčené, úlovek mu někdo předpřipravil.

15.1.2019 v 14:24 | Karma článku: 10.88 | Přečteno: 282 | Diskuse

Pavel Nitka

Pro někoho je to jen špinavý komín (industriání fotoblog)

Špinavý komín, který jen hyzdí celé okolí a je nejvyšší čas, aby do jeho spodních pater někdo nacpal pár kilo dynamitu a... A BUM!!! Jenže pro někoho to není jen tak obyčejný komín...

14.1.2019 v 18:19 | Karma článku: 15.50 | Přečteno: 328 | Diskuse
Počet článků 400 Celková karma 37.39 Průměrná čtenost 3618

63 let, ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.

Najdete na iDNES.cz