Jizerské hory a trošku Krkonoše na kole a malinko vlakem s třemi

12. 07. 2010 9:06:31
fotoaparáty. Hory příroda formovala přímo pro cyklisty. Jen informace, že stačí vyjet na hřebeny a budeme jezdit jako u Kolína se ukázala lichou. Kořením cyklistiky jsou však kopce. Bez nich se nesvezete ani nepohlédnete do krajiny. Neměli jsme však na zádech batoh s vodou a hadičku zavedenou do úst ani kanylu do žaludku. Nejeli jsme na kilometry, ale na pohodu a panoramata.

V přepravní fázi jsme využívali služeb Českých drah a měli štěstí na nesmyslná nařízení, která kompenzoval vstřícný personál. Cesta nám ubíhala příjemně a spolucestující jsme nenudili.

Naši základnou byl Kořenov. Kdysi tam z Tanvaldu jezdila elektrická a ještě nedávno ozubnicová železnice. Přímo na kořenovském nádraží o tom mají muzeum. Občas potěší milovníky kolejí nostalgickou jízdou. Neni nad to, když do sebe všechno zapadá a rozměry souhlasí.

Hned po ubytování jsme šlápli do pedálů směr Zlatá Olešnice a už po prvním stoupání se kochali.

I na vrcholech bylo s kým pohovořit

nebo kde se zastavit.

Časový plán však bylo třeba dodržet. Čekala nás exkurze do vodní elektrárny, a tak jsme zastavili jenom na stylový na oběd

a nezdrželi se dlouho.

Vodní elektrárna Pod Spálovem je ukázka šikovnosti našich předků. Je v provozu od roku 1926 a sloužila bez větších komplikaci až do roku 1997 kdy byly původní Francisovy turbíny nahrazeny Kaplanovými. Přežila i padesátá léta, komunistům asi vadilo, že nepříspívá k plánované spotřebě uhlí a nemá komíny. Exkurze potěší i návštěvníky bez elektrotechnického vzdělání, například lustrem vyrobeným místnímí skláři. Pietné k našim předkům jsme si odpustili rafinované poznámky.

Naštěstí zpět nám jel z blízké zastávky vlak. Někteří z nás si totiž začali pohrávat s myšlenkou využít k pohonu kol vystaveného exponátu.

Další den nás kola svezla nejdříve do Harachova a místní proslavené sklárny. Tavit a tvarovat sklo neni jen tak, pitný režim je třeba dodržet stejně jako na kole. Možná ještě víc. Proto sklářům postavili pivovar a turistům restauraci. Mnohé návštěvníky to potěší a osvěží, jen početná skupina holandských turistů si toho dne do jednoho objednala...kapucino. To je skoro rouhání. 1.jpg

Pak na řadu přišla láhůdka. Stoupání kolem Mumlavských vodopádů.

29.JPGMísty s krátkým odpočinkem.31.JPG

Na vrcholu byly cesty upravené a zastávky na panoramata, odpočinek a občerstvení vítané.

Museli jsme však být stále ve střehu, díky promyšlené politice ochránců přírody se udržela původní fauna a nebezpečí číhalo skoro za každým smrkem.

Na základnu jsme dorazili hladoví. Naštěstí jsme si předem prozíravě objednali nabídnutou večeři. Z jídelníčku sportovce jakoby vypadla a k tomu byla ještě famózní, jako od manželky, maminky a babičky dohromady. Usínali jsme plni zážitků. Druhý den nám narostla křídla a

s kuropěním jsme obklíčili hory vlakem od severu. Bylo 24 června, svátek měl Jan a po několika kilometrech jsme to oslavili svatojánským. Bylo červené a excelentní.

10.jpg Zbytek kalorií jsme doplnili po pár metrech v Hejnicích. V pekařství s pozoruhodným názvem Šumava, nešlo odolat ničemu. Dokonce i posila přispěchala. Navíc oznámení nám mluvilo z duše,

nebo promlouvalo k naši hotovosti.

Pak už se stačilo jen naproti pomodlit a vystoupat na Smědavu.

14.JPG Po daných rozestupech jsme se tam sjeli a okouzlující cestou začali po vrstevnici pomalu klesat.

U panoramat se nám přestaly otáčet pedály.

I to nejkrásnější však jednou končí a protože ne všude vedou koleje, nezbylo nám, než se vydat na cestu domů opět po silnici.

fotky jsou společným dílem všech zúčastněných fotografů. Text velitel.

Autor: Jaromír Šiša | pondělí 12.7.2010 9:06 | karma článku: 32.67 | přečteno: 2134x

Jaromír Šiša

Adršpach a okolí na kole a malinko i pěšky.

V novém roce se hodí začít od začátku, tedy od A. Adršpach je vyhledávaná turistická atrakce. Skály i celá oblast se dá procourat, ale i objet a v okolí najít spoustu zajímavých míst.

8.1.2019 v 8:08 | Karma článku: 38.66 | Přečteno: 1185 | Diskuse

Jaromír Šiša

Peníze nejsou jen od toho, abychom se měli dobře,

ale také aby pomáhaly těm, kteří neměli to štěstí. Být nápomocný, na to člověk nemusí být věřící. Postačí vnímat dobu a nebo se jen dívat kolem sebe.

20.12.2018 v 15:22 | Karma článku: 37.02 | Přečteno: 812 | Diskuse

Jaromír Šiša

Brno, štatl, advent a nešťastný Titanic k tomu.

Praha je v době adventu plná turistů, Brno zase zarovnají Moraváci. To je pro lonťáky výhoda, protože se domluví česky, případně hantecem a prémií pro všechny je, že nemusí jet na obří ruské kolo vedle do Vídně.

17.12.2018 v 8:39 | Karma článku: 39.15 | Přečteno: 1393 | Diskuse

Jaromír Šiša

Jak se žilo a bojovalo tenkrát i letos ve Slavkově. Fotoreportáž.

Bitvě u Slavkova se také říká Bitva tří císařů, ale rakouský císař a ruský car byli jen bezvýznamnými pěšáky v partii, kterou dokonale naplánoval, rozehrál a následně vyhrál Napoleon.

4.12.2018 v 9:44 | Karma článku: 37.77 | Přečteno: 1087 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Iva Marková

Můj život byl báječnej

Narodila jsem se v Rotneku v r. 1924. Můj tatínek, Josef Malý, neměl rodiče. Jeho maminka totiž sloužila

19.1.2019 v 21:32 | Karma článku: 16.58 | Přečteno: 231 | Diskuse

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Problém malých babyboxů...

Tak mě dnes odpoledne z odpočinkové letargie probralo oznámení, že do pelhřimovského babyboxu včera hodinu před půlnocí někdo odložil skoro desetikilové batole...

19.1.2019 v 20:20 | Karma článku: 16.25 | Přečteno: 462 | Diskuse

Jana Klenorová

Tenkrát na veterině

"Co je Čertovi?" sondovaly jsme opatrně, on se tak nejmenoval pro nic za nic. Ne, že bychom paní Novákovou neměly rády, ale když volala, aby se objednala, nějak to vždycky vyšlo na čas, kdy ordinovala druhá skvadra.

19.1.2019 v 18:21 | Karma článku: 12.27 | Přečteno: 340 | Diskuse

Pavel Nitka

Ráno bude hmlisto, popoludní tak isto a v noci bude tma...

Denní teploty se budou pohybovat od mínus patnácti do plus třiceti stupňů, někde bude pršet a někde bude sucho. A někde možná napadne až tři sta centimetrů čerstvého sněhu. A kde nenapadne, tam můžete očekávat mírné zemětřesení.

19.1.2019 v 18:00 | Karma článku: 12.04 | Přečteno: 266 | Diskuse

Tadeáš Firla

Co znamená, přijímat bez podmínek?

Je to úžasné, jak Kristus přitahuje lidí "pochybné" pověsti a církev je nedokáže často přijmout, někdy dokonce odpuzuje, nebo odsuzuje, nedokáže naslouchat. Co s tím? Nemám žádný návod, jen reflexi na toho, kdo hledá.

19.1.2019 v 14:04 | Karma článku: 7.43 | Přečteno: 290 |

63 let, ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.