Voní, vrní, machrujou, předvádí se, jsou sexy, i když některé kouří
Vše začalo v Bně na hlaváku u prvního perónu. V hlavní roli čtyřistapětasedma. Nová technika se za ní jen krčila.
A pak se vyjelo. Zkušený parní fotograf ví, že v prvním oblouku, jak my nádražáci říkáme zatáčkám, se všichni vyhrnou z oken, aby vzápětí zapluli s očima plných sazí. Tím se uvolní okna na focení.
Kdyby od sazí nebyl strojvedoucí, bylo by to podezřelé.
Však nejenom lokomotivy, ale i vozy mají svoje kouzlo a ducha, mnozí vzpomenou na dřeváky a
jejich kupátková oddělení.
Nebo na parní topení pod sedačkami. Čím více pářilo, tím méně topilo.
Svoje malé kouzlo měla i obyčejná sklopná sedačku v uličce.
...Spodní klika převrátit na druhou stranu, prostřední sklopit dolu, třetí otevřít dveře....kdyby někdo nevěděl.
Tomuhle se říká natržené okno...
Přechod mezi vozy bylo malé dobrodružství.
Tito cestující do vlaku pasovali jako...no víte co. Dobový ohoz lze obdivovat také i jiných akcí, což mohu prokázat zde
Postupem času se sezení měkčilo
a v Pendolínu se dnes sedí takto.
Příměstská doprava má převést do města najednou co nejvíce pracujících. Do patrového Elefantu by se vešli všichni blogéři a ještě by měla polovina nohy na protilehlé sedačce.
Do Břeclavi přijely parní vlaky najednou, byla to stejná sláva, jako když do města vjel vůbec první. Vzadu se krčí Papoušek, pojmenovaný podle své barevné pestrosti.
Když je velká sláva, přijedou i hosté. Z Rakouska hned dva stroje vedly celý vlak.
Všechny lokomotivy, zvláště pak parní se těšily pozornosti všech, zvláště pak dětí. Všude bylo spoustu voňavého kouře a sazí a ne všichni zvolili vhodné oblečení.
I když nejsou kouzelné jen mašiny, viz zde krátce na ně mrkněme. Hrboun byla lokomotiva určená k tažení těžkých rychlíků. Průměr kol cca 2 metry, což dobře demonstrují fotící se bratři.
Štokr byl naopak určen pro nákladní vlaky, i když tentokrát přivezl osobní. V letních suchých dnech bylo okolí tratě, po které jezdily páry, v trvalém hledáčku hasičů. viz zde
Parní mašiny nezahlídnete jen u nás, ale také třeba na Podkarpatské Rusi v Koločavě. Viz fotoreportáž
Zpět do Břeclavi. Lokomotivu neni třeba vidět, dá se identifikovat i podle zvuku. Už z dálky bylo slyšet, že projede Sergej s těžkým nákladem, odhadl jsem ho na 1000 tun. Vozil klidně i 3000.
Šlechtična už něco pamatuje, ale je stále sexy kočka.
Řídící jednotku má přehlednou a
kotel už neměl otvírací, ale šoupací dvířka. Hned bylo na stanovišti víc místa. Zrovna tak se už nepřikládalo lopatou. Přísun paliva zajišťovalo zařízení s názvem štokr, což je ta roura.
Dalším důkazem, že starší dáma nepostrádá eleganci je třeba elektrická Bobina.
Čmelák dostal jméno podle označení ČM. Tyto stroje byly za dob rozvinutého socialismu expoedevány do země velkého bratra. Každý týden dva. Slouží tam dodnes. Kolik jich bylo zaplaceno neni známo...taky dodnes.
Každou lokomotivu si nádražáci přejmenovali podle nějaké charakteristiky. Můžete posoudit, jak se jim to povedlo...Brejlovec
a Zamračená.
Laminátky byly známé tím, že měla kabinu...z laminátu.
Módní přehlídka nemohla chybět. Mašiny najížděly na točnu a před zraky diváků se točily a právem nakrucovaly. Místa pro diváky bylo málo. O to víc bylo k nepochopení, proč se tam cpal někdo, koho molo nezajímalo...jako dámu dole v rohu.
Pro lepší přehled strojvedoucí přechází ze stanovistě na stanoviště. Dříve bylo jen jedno, u motoráků na střeše. Z dnešní pohledu byl strojvedoucí každý, kdo seděl vepředu.
Během dne vyjížděly do okolí historické vlaky. Jak se to dělá? To se zapřáhne třeba Bejček
a nebo Ferdinandka
a jede se do Mikulova
nebo se naleze do Hurvajzu
a valí se do Lednice.
Celou akcí se prolínala současnost s historií, a tak neni divu, že na své předchůdce se přijelo mrknout i Pendolíno. Bylo hned středem zájmu.
Kouzlo nechtěného. Podmínkou je, mít stále v pohotovosti foťák a být ve správný čas na správném místě. Dvě Pendolína se míjejí, každé šedesátkou. Nádražák to pozná podle reflektorů. Návěst...konec vlaku, dvě červená světla a začátek vlaku...dvě bílá světla.
Zvláštností těchto akcí je, že je to snad jediný den, kdy se na České dráhy nenadává. Činí tak především ti, kteří vlakem už pár desetiletí nejeli. Jak by pak mohli alespoň tušit, že třeba Railjet má spešl oddělní pro děti.
Také lokomotivy mají svoje pohlaví, je jasné, že jedno z trojčat je kluk.
K železnici patří i technika. Kirov unese na spodním háku až 120 tun, tedy lokomotivu.
žádný problém s dvacetipěti tunama.
Ke koloritu přispívaly i dobové postavičky
třeba v CaK uniformě.
Nedisciplínovaní návštěvníci, jako já, se pohybovali hlavně v kolejišti, což bylo samozřejmě zakázané. O to více jsem byl vysílen a hledal, kde by se našla
na vyhledávání mám však talent...Pro milovníky motorek nabízím fotoreportáž zde
mrkněte také na fotoreportáž TRANSSIBIŘSKÁ MAGISTRÁLA
Jaromír Šiša
O tom, jak jsem s foťákem kroužil kolem komína,
což znamenalo nastavit na kružítku 50 km, zabodnout doprostřed kuchyně, ohraničit prostor, nasednout a vyrazit. I když demarkační čáru jsem občas malinko i přejel. Výprava je inspirována dobou, kdy
Jaromír Šiša
Auto moto veteráni všude možně i jinde.
Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový život.
Jaromír Šiša
Hřebečské důlní stezky, parádní cyklo i pěšo výlet.
Sjezdy jsou příjemné, kopce kořením cyklistiky, tak to vezmeme nahoru dolu a místama se u zajímavostí i zastavíme. To vše přísně po vyznačených trasách, ať nikam nezahučíme, oblast je totiž prošpikována štolami. Původně se zde
Jaromír Šiša
Přemysl Otakar I. a Zlatá bula sicilská, to k sobě ladí.
Přemysl Otakar I. je možná trochu zapomínaný Přemyslovec, byť jeho úsilím se narodila jedna z nejdůležitějších listin pro vývoj české státnosti. V roce 1158 byl na českého krále korunován Vladislav II. I když pouze
Jaromír Šiša
Reklamní hlášky, slovní hříčky a srandovní nápisy, které rozesmějí.
Syrová reklama je nudná, ale dá se nápaditě okořenit. Stejně tak životem tvořící hlouposti. Jinak bychom měli o jeden důvod k úsměvu míň. Naštěstí jsme humorem dobře zásobováni, však posuďte sami, co jsem posbíral během cestování.
Jaromír Šiša
Ruský plyn do českých kotlů.
Evropa správně pomáhá Ukrajině a zároveň nákupem ruského plynu financuje Putinovu agresi a sama zbrojí, aby se případné ruské agresi bránila. Živit válku na obě strany, to nevymyslíš. A my? V listopadu k nám z Ruska přicházelo
Jaromír Šiša
Zámek, skanzen lidové architektury a veteráni na jednom fleku.
Přerov nad Labem má něco přes tisíc obyvatel, ale výše uvedené tam turista všechno najde. Navíc na jednom fleku vedle sebe nebo naproti, do čehož lze zahrnout i restaurací na oběd. Které město se takto může chlubit?
Jaromír Šiša
Žďárské vrchy zdokumentované fotoreportáží.
Fotky lze nechat v reportáží jen tak plynout, bez obkecávání. Aspoň do půlky. Neni vždy nutné uvádět, kde se fotka narodila nebo dokonce udávat souřadnice, stačí jen napsat...viz nadpis...a blízké okolí k tomu.
Jaromír Šiša
Mám radlice v ponoru.
Význam nadpisu v brněnském hantecu docvakne i bez jeho znalosti. Stav mého chrupu přesně vyjadřuje také v současnosti frekventované slovo. Ano, mám zuby v dezolátním stavu. Nebo spíš byly, protože
Jaromír Šiša
Příběh nejdříve nešťastného a potom šťastného kocoura Karla.
Nad městem máme zahradu, kde se z čista jasna objevil kocour. Byl vykastrovaný a přítulný, a tak se zdálo, že se jenom zaběhl. Jenže ani další dny se obraz nezměnil a bližší pohled navíc prozradil, že má
Jaromír Šiša
Žďárské vrchy, celoročně ozdobené sochami.
Pohodlnou procházkou z tepla domova, nabízím vánoční nadílku soch. Všechny jsou parádní a na báječný poznávací a vyhledávací výlet jako stvořené. Jako prémii vám otevřou náruč Žďárské vrchy. Než ale vyrazíme, je třeba sdělit, že
Jaromír Šiša
Slavkov. Malinko slovem, hodně obrazem.
Vzpomínkové akce na Bitvu tří císařů se konaly 2.prosince. Přesně na den, kdy před 218 lety proběhla samotná bitva. I počasí bylo přibližně stejné. Velká bitevní ukázka se rozzuřila 12 km západně od Slavkova. Současně s tím
Jaromír Šiša
Jízda parním vláčkem s Mikulášem, andělem, čerty a vzpomínkou.
Pro děti to byla dvojnásobná atrakce. Kam se hrabe pendolíno, třeba s deseti Mikuláši. To přece nečudí, nesyčí, nevoní, necuká, nešpiní, nedrncá, má polstrované sedačky a nelze otevřít okna.
Jaromír Šiša
Kopce, doly, lesy, rybníky, Pičín a další zajímavosti.
Výlet to byl komplexní. Jezdili jsme v Příbrami a okolí, fárali pod zem a vystoupali na nejvyšší bod Brdů, a tím si zajistili dostatečné množství pozoruhodných zážitků a vzpomínek z různých nadmořských výšek.
Jaromír Šiša
Evropa v područí islámu.
Demografové a statistické modely říkají, že v roce 2100 může většina evropského obyvatelstva vyznávat proroka Mohammeda. Na půdě starého kontinentu se v rodinách průměrně rodí
Jaromír Šiša
Sukně žen, dokonalá zbraň na muže aneb genderově nevyvážený článek.
Můžeme se před volbami i po nich vzrušovat jakkoliv, ale už od dob, kdy o demokracii nikdo nic nevěděl, to pravé vzrušení číhá jinde. Ano, žena. Byla stvořena géniem pro potěšení mužských očí. Má sice jenom jednu zbraň,
Jaromír Šiša
O báječném srazu lokomotiv aneb elegance v kříšťálové podobě.
Stalo se tak v Dolní Lipce, v souvislosti 150 let od zprovoznění Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka. Do místa oslav se sjely tři historické kouřící vlaky. Z České Třebové, Pardubic a Olomouce.
Jaromír Šiša
Dnes má svátek každý Jaromír, tedy i nešťastný kníže přemyslovský.
Ještě před knížetem pár obecných informací. Jméno má slovanský původ a sahá až k staročeskému „jaryj“ s významem bujný, silný a "mír", klidný. Něco jako klidná síla. Horoskop mu přisuzuje neodolatelný šarm s úspěchem u žen a také
Jaromír Šiša
O tom, jak jsem si žil na zámku Loučeň a coural po okolí.
Vyzkoušet si, jak se žilo v v podzámčí, by jistě bylo fajn, ale pohodlný život šlechty je lákavější. Pač to je samá hostina, taneček, procházka a někdy šíření osvícenských myšlenek.
Jaromír Šiša
Vstávej, obsadili nás Rusáci.
Těmito slovy mě zhruba touto dobou před 55 lety vzbudil otec. To už matka stála v sámošce frontu na všechno možné a bratrovi odebrali z vysílačky koncové elektronky, aby jako radioamatér nešířil dezinformace. I když oproti
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 550
- Celková karma 37,99
- Průměrná čtenost 3809x