O tom, jak jsme jezdili vlakem aneb železniční ohlédnutí.

15. 09. 2020 8:07:46
Ve století páry byly parní krasavice jeho perlou. Co na tom, že z nás udělaly romantické špindíry. I způsob cestování byl vzdálený současnému. Vezměte na záda tele, do ruky kytaru a sedněte do Pendolína a zmáčknete struny.

VŠECHNY FOTKY JSOU SAMOZŘEJMĚ MOJE A KLIKACÍ

Žijeme v přetechnizované době a nejen na kolejích se potkává stále modernější a výkonnější technika,

article_photo

ale setkání generací zase není až takovou vzácností.

article_photo

Teda stát vedle takové krasavice, určitě se nebudu mračit. Nebo spíš fešáka, když je to Hrboun.

article_photo

Symbolem starých železničních časů jsou parní lokomotivy. Ovšem stejnou ikonou je tento motoráček. Pro pravověrné nádražáky bych měl napsat motorový vůz řady M 131, ale pro běžného uživatele je to Hurvajz a basta.

article_photo

Kačenu, pro její houpavý způsob jízdy, taky netřeba extra představovat.

article_photo

Tady se nám seřadily lokomotivy pro nákladní provoz či posun. Čmelák, pro svoje označeni ČME uprostřed Rosnička podle barvy a vzadu ruský Sergej. Když se blížil k obydlím kolem tratě, všechny skleničky se hrůzou rozklepaly.

article_photo

Zde Čmelák stále v plné síle vede osobák v Albánii,

article_photo

a tady je na postrku transsibiřského rychlíku na Jaroslavském nádraží v Moskvě. Znalí azbuky si přečtou ČM, tedy i v Rusku Čmelák.

article_photo

Z motorové trakce nezapomenu na Bardotku a nebo Zamračenou, podle výrazu tváře. Zde kluk a holka

article_photo

A ještě jeden skvost. Do všech detailů zrenovovaný Stříbrný šíp, včetně mosazných klik a sedaček potažených italskou kůží Světový unikát, který dokazuje technickou vyspělost a um našich předků. Za komunistů byl stroj odstaven, jako buržoazní luxusní přežitek.

article_photo
article_photo

Nelze samozřejmě zapomenout na elektriku, někde se stala legendou, jako třeba v Rusku a konkrétně v Jekatěrinburgu.

article_photo

Ale pára je pára. Zvláště když pořádně čudí, jako třeba Ušatá, před Pernštejnem,

article_photo

tady už je při posunu se Zamračenou přímo pod hradem

article_photo

nebo Velký Bejček při rozjezdu v Letovicích.

article_photo

Mezi parní skvosty patří samozřejmě také Papouška.

article_photo

Albatros? No tak to už vůbec.

article_photo

Co se týče společného fota, zde vykukují v pořadí Albatros, Hrboun, Ušatá a Tisícovka.

article_photo

a ještě jedno kuk.

article_photo

Parní lokomotiva má spoustu hejblátek, které se musí mazat.

article_photo

O to se stará strojvedoucí a jeho pomocník,

article_photo

který navíc musí přikládat do kotle.

article_photo

Nejdřív otevře dvířka, a když je oblouk doleva, protože na dráze zatáčky neexistují, hází na levou část ohniště, když vpravo, tak na pravou. Na rovině samozřejmě doprostřed.

article_photo

Mezi tím strojvedoucí ovládá všechny řídící a kontrolní prvky, zvláště některé a

article_photo

kontroluje všemožné mechanismy.

article_photo

A my cestující? Dnes je to takto, ale

article_photo

dříve bylo všechno trošku jinak. Méně pohodlné, ale děsně romantické.

article_photo

i toalety se vyvíjely

article_photo
article_photo

tenhle pohled patříval k mým nejoblíbenějším

article_photo

Vlak sice neměl centrální zamykání, ale otevřít dveře nebylo jen tak. Obnášelo to tři operace a

article_photo

když se něco pokazilo, záchrana byla po ruce.

article_photo

Navíc jsme mezi vagóny chodili na čerstvý vzduch hulit.

article_photo

No prostě dřevák.

article_photo

Tuto kulturu cestování už přecejenom mnozí pamatují.

article_photo

A pak máme ještě vozy specializované. Na točené

article_photo

i když ve vlaku jen do plasťáku. Jsou ale i případy nadstandardních služeb.

article_photo

Dále máme vagony vyhlídkově bufetové

article_photo
article_photo

a pro služební účely hytláky.

article_photo

Nedílnou součástí železniční dopravy jsou nádraží. Jako třeba v České Třebové

article_photo

nebo Novosibirsku.

article_photo

K vlakům patří samozřejmě i personál. Dobrým zvykem je, že výpravčí má červenou čepici. No věřte nebo ne, není to tak dávno, když chytráci nahoře vymysleli, že červená čepice nebude. Naštěstí se to časem vrátilo zase do normálu.

article_photo

A pak tu máme průvodčí a

article_photo

další důležité a vyznamenané osoby.

article_photo

K železnici stejnou měrou patří i nadšenci a zároveň její znalci, kteří o ni všechno vědí a když náhodou ne, tak ví kam se podívat. S takovými se rád fotím, zvlášť když to jsou kamarádi.

article_photo

Vlaky vedené parní lokomotivou už nejsou v běžném provozu, ale historické jízdy pro potěšení dětí a tatínků nezmizely. Tady vyjíždí zvláštní vlak v čele s Velkým Bejčkem ze zářezu na trati Svitavy-Polička,

article_photo

tady se zase vydejchává Skaličák v Ústí nad Orlici

article_photo

K velkým atrakcím patří také úzkorozchodky. Nejznámější vede z Jindřichova Hradce do Bystřice,

article_photo

ale nesmím zapomenout na pacifik z Třemešné do Osoblaby a

article_photo

také na průmyslovou dráhu v Mladějově.

article_photo

No prostě na kouřící vlak, který valí přírodou je báječný pohled. Ale nemusí to být nutně jen kouřící. Pohled na railjet, co před chvilkou vyjel z tunelu a za chvíli zastaví v Blansku, je neméně působivý.

article_photo

Tady Leošek naopak za chvíli do tunelu vjede v údolí Moravské Sázavy u zastávky Lupěné. Vlevo nahoře je malinko vidět železniční miniskanzen.

article_photo

Kdyby se někdo chtěl podívat blíž.

article_photo

Tunely jsou kořením železnice, a co teprve dříve, když se ve vagonech nesvítilo.

article_photo

No prostě železniční pohoda u nás

article_photo

a třeba na Slovensku

article_photo

případně u Bajkalu.

article_photo

Tématická fotoreportáž TRANSSIBIŘSKOU MAGISTRÁLOU Z MOSKVY NA BAJKAL

Autor: Jaromír Šiša | úterý 15.9.2020 8:07 | karma článku: 45.08 | přečteno: 42956x

Další články blogera

Jaromír Šiša

Auto moto veteráni všude možně i jinde.

Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový živý život.

28.3.2024 v 10:03 | Karma článku: 35.34 | Přečteno: 1664 | Diskuse

Jaromír Šiša

Hřebečské důlní stezky, parádní cyklo i pěšo výlet.

Sjezdy jsou příjemné, kopce kořením cyklistiky, tak to vezmeme nahoru dolu a místama se u zajímavostí i zastavíme. To vše přísně po vyznačených trasách, ať nikam nezahučíme, oblast je totiž prošpikována štolami. Původně se zde

20.3.2024 v 10:11 | Karma článku: 36.60 | Přečteno: 1157 | Diskuse

Jaromír Šiša

Přemysl Otakar I. a Zlatá bula sicilská, to k sobě ladí.

Přemysl Otakar I. je možná trochu zapomínaný Přemyslovec, byť jeho úsilím se narodila jedna z nejdůležitějších listin pro vývoj české státnosti. V roce 1158 byl na českého krále korunován Vladislav II. I když pouze

5.3.2024 v 9:06 | Karma článku: 35.30 | Přečteno: 886 | Diskuse

Jaromír Šiša

Reklamní hlášky, slovní hříčky a srandovní nápisy, které rozesmějí.

Syrová reklama je nudná, ale dá se nápaditě okořenit. Stejně tak životem tvořící hlouposti. Jinak bychom měli o jeden důvod k úsměvu míň. Naštěstí jsme humorem dobře zásobováni, však posuďte sami, co jsem posbíral během cestování.

22.2.2024 v 9:10 | Karma článku: 43.05 | Přečteno: 5408 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Marek Trizuljak

Od prvního jarního dne k Velikonočním svátkům

Rovnodennost, první jarní den, úplněk a brzy poté velikonoční svátky. Obrazové dojmologie ... ... ...

28.3.2024 v 15:39 | Karma článku: 10.77 | Přečteno: 90 | Diskuse

Jaromír Šiša

Auto moto veteráni všude možně i jinde.

Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový živý život.

28.3.2024 v 10:03 | Karma článku: 35.34 | Přečteno: 1664 | Diskuse

Petr Široký

Jak jsem potkal brouky (Díl LXII. - Rokycany 12 - Jaro je tu)

Broučí znalosti většiny z nás plynou z dávné četby Ferdy Mravence a občasného setkání s druhem dostatečně velkým či nápadným, aby si ho člověk povšiml – střevlík, beruška, chroust, zlatohlávek.

28.3.2024 v 8:42 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 156 | Diskuse

Martina Pazourová

Po dešti......

Nenapadá mě nic jiného, než text písně paní Judity Čeřovské.Foto Nikon D 70. Jo, a dalo to docela fušku :-)

25.3.2024 v 23:00 | Karma článku: 12.40 | Přečteno: 212 | Diskuse

Veronika Foglová

Květná neděle 2024

Uteklo to jako voda, a svatopostní doba nám vstoupila do své závěrečné fáze - Svatého týdne, po němž nadejdou Velikonoce.

24.3.2024 v 15:21 | Karma článku: 11.16 | Přečteno: 157 | Diskuse
Počet článků 537 Celková karma 37.18 Průměrná čtenost 3794

68 let, ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...