Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Voní, vrní, machrujou, předvádí se, jsou sexy, i když některé kouří

1. 10. 2014 9:03:01
Pokud se jedná o mašinky, je to zábava pro všechny muže, jejich děti a polovinu maminek. Kdo by se nechtěl podívat a projet historickým vlakem. V Břeclavi to vzali za správný konec a 27.září uspořádali Národní den železnice.  

Vše začalo v Bně na hlaváku u prvního perónu. V hlavní roli čtyřistapětasedma. Nová technika se za  ní jen krčila.

 

A pak se vyjelo. Zkušený parní fotograf ví, že v prvním oblouku, jak my nádražáci říkáme zatáčkám, se všichni vyhrnou z oken, aby vzápětí zapluli s očima plných sazí. Tím se uvolní okna na focení.2.jpg

Kdyby od sazí nebyl strojvedoucí, bylo by to podezřelé.

18.jpg

Však nejenom lokomotivy, ale i vozy mají svoje kouzlo a ducha, mnozí vzpomenou na dřeváky a

4.jpg

jejich kupátková oddělení.

5.jpg

Nebo na parní topení pod sedačkami. Čím více pářilo, tím méně topilo.

6.jpg

Svoje malé kouzlo měla i obyčejná sklopná sedačku v uličce.

7.jpg

...Spodní klika převrátit na druhou stranu, prostřední sklopit dolu, třetí otevřít dveře....kdyby někdo nevěděl.

8.jpg

Tomuhle se říká natržené okno...

9.jpg

Přechod mezi vozy bylo malé dobrodružství.

32.jpg

Tito cestující do vlaku pasovali jako...no víte co. Dobový ohoz lze obdivovat také i jiných akcí, což mohu prokázat zde

48.jpg

Postupem času se sezení měkčilo

11.jpg

a v Pendolínu se dnes sedí takto.

12.jpg

Příměstská doprava má převést do města najednou co nejvíce pracujících. Do patrového Elefantu by se vešli všichni blogéři a ještě by měla polovina nohy na protilehlé sedačce.

33.jpg

Do Břeclavi přijely parní vlaky najednou, byla to stejná sláva, jako když do města vjel vůbec první. Vzadu se krčí Papoušek, pojmenovaný podle své barevné pestrosti.

13.jpg

Když je velká sláva, přijedou i hosté. Z Rakouska hned dva stroje vedly celý vlak.41.jpg

Všechny lokomotivy, zvláště pak parní se těšily pozornosti všech, zvláště pak dětí. Všude bylo spoustu voňavého kouře a sazí a ne všichni zvolili vhodné oblečení.

44.jpg

I když nejsou kouzelné jen mašiny, viz zde krátce na ně mrkněme. Hrboun byla lokomotiva určená k tažení těžkých rychlíků. Průměr kol cca 2 metry, což dobře demonstrují fotící se bratři.

14.jpg

Štokr byl naopak určen pro nákladní vlaky, i když tentokrát přivezl osobní. V letních suchých dnech bylo okolí tratě, po které jezdily páry, v trvalém hledáčku hasičů. viz zde

16.jpg

Parní mašiny nezahlídnete jen u nás, ale také třeba na Podkarpatské Rusi v Koločavě. Viz  fotoreportáž

Zpět do Břeclavi. Lokomotivu neni třeba vidět, dá se identifikovat i podle zvuku. Už z dálky bylo slyšet, že projede Sergej s těžkým nákladem, odhadl jsem ho na 1000 tun. Vozil klidně i 3000.

17.jpg

Šlechtična už něco pamatuje, ale je stále sexy kočka.

19.jpg

Řídící jednotku má přehlednou a

20.jpg

kotel už neměl otvírací, ale šoupací dvířka. Hned bylo na stanovišti víc místa. Zrovna tak se už nepřikládalo lopatou. Přísun paliva zajišťovalo zařízení s názvem štokr, což je ta roura.

21.jpg

Dalším důkazem, že starší dáma nepostrádá eleganci je třeba elektrická Bobina.

22.jpg

Čmelák dostal jméno podle označení ČM. Tyto stroje byly za dob rozvinutého socialismu  expoedevány do země velkého bratra. Každý týden dva. Slouží tam dodnes. Kolik jich bylo zaplaceno neni známo...taky dodnes.

23.jpg

Každou lokomotivu si nádražáci přejmenovali podle nějaké charakteristiky. Můžete posoudit, jak se jim to povedlo...Brejlovec

24.jpg

a Zamračená.

25.jpg

Laminátky byly známé tím, že měla kabinu...z laminátu.

26.jpg

Módní přehlídka nemohla chybět. Mašiny najížděly na točnu a před zraky diváků se točily a právem nakrucovaly. Místa pro diváky bylo málo. O to víc bylo k nepochopení, proč se tam cpal někdo, koho molo nezajímalo...jako dámu dole v rohu.

27.jpg Pro lepší přehled strojvedoucí přechází ze stanovistě na stanoviště. Dříve bylo jen jedno, u motoráků na střeše. Z dnešní pohledu byl strojvedoucí každý, kdo seděl vepředu.

46.jpg

Během dne vyjížděly do okolí historické vlaky. Jak se to dělá? To se zapřáhne třeba Bejček

37.jpg

a nebo Ferdinandka

100.jpg

a jede se do Mikulova

38.jpg

nebo se naleze do Hurvajzu

40.JPG

a valí se do Lednice.

39.jpg

Celou akcí se prolínala současnost s historií, a tak neni divu, že na své předchůdce se přijelo mrknout i Pendolíno. Bylo hned středem zájmu.

45.jpg

43.jpg

Kouzlo nechtěného. Podmínkou je, mít stále v pohotovosti foťák a být ve správný čas na správném místě. Dvě Pendolína se míjejí, každé šedesátkou. Nádražák to pozná podle reflektorů. Návěst...konec vlaku, dvě červená světla a začátek vlaku...dvě bílá světla.

34.jpg

Zvláštností těchto akcí je, že je to snad jediný den, kdy se na České dráhy nenadává. Činí tak především ti, kteří vlakem už pár desetiletí nejeli. Jak by pak mohli alespoň tušit, že třeba Railjet má spešl oddělní pro děti.

 47.jpg

Také lokomotivy mají svoje pohlaví, je jasné, že jedno z trojčat je kluk.

28.jpg

K železnici patří i technika. Kirov unese na spodním háku až 120 tun, tedy lokomotivu.

53.jpg

žádný problém s dvacetipěti  tunama.

56.JPG

Ke koloritu přispívaly i dobové postavičky

29.jpg

třeba v CaK uniformě.

30.jpg

Nedisciplínovaní návštěvníci, jako já, se pohybovali hlavně v kolejišti, což bylo samozřejmě zakázané. O to více jsem byl vysílen a hledal, kde by se našla

35.jpg

na vyhledávání mám však talent...Pro milovníky motorek nabízím fotoreportáž zde

36.jpg

Fotoreportáž ze SEVEROVÝCHODNÍCH ČECH

Autor: Jaromír Šiša | středa 1.10.2014 9:03 | karma článku: 47.99 | přečteno: 177942x

Další články blogera

Jaromír Šiša

Cesta a zastavení útrpného a hrdelního práva. Hříchy ani staletí nezměnila.

K tomu se třeba přenést se do středověku a Tišnova. Nad městem tu našli základy šibenice a s nápadem byla cesta na světě. Mučení nemohl vydržet nikdo a když ano, pak jen čarodějnice a čaroděj, takže to vyšlo nastejno.

7.8.2017 v 11:18 | Karma článku: 38.65 | Přečteno: 1155 | Diskuse

Jaromír Šiša

Pivo, guláš a kolotoč jsou úžasná kombinace. A k tomu jako dezert sraz veteránů.

Když se spojí pivní slavnosti se soutěží gulášů a srazem veteránů o dobrou zábavu je postaráno. Pokud se přidá i dobré počasí, tak to už vůbec. Však posuďte sami..

25.7.2017 v 10:40 | Karma článku: 40.02 | Přečteno: 1699 | Diskuse

Jaromír Šiša

Veteráni na zelené louce aneb pastva pro oči. Prostě paráda.

Všichni jsou vymazlení, opečovaní a pro mě ještě jeden obdiv. Jako netechnický tip, který si i olej nechá vyměnit, obdivuji schopnost do posledního šroubku rozebrat třeba vrak a sestavit k obdivu v konečné kráse.

11.7.2017 v 9:08 | Karma článku: 40.35 | Přečteno: 5319 | Diskuse

Jaromír Šiša

Jakási evropská komise zahájila řízení s neposlušnými státy.

Důvodem je odmítnutí politiky přerozdělování, která se zrodilo v chytrých hlavách z migrační krize. Při vědomí vážnosti situace se mi zdá velice přesné a výstižné pojmenování, které zaznělo z Polska.

3.7.2017 v 10:34 | Karma článku: 41.64 | Přečteno: 1908 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Pavel Vrba

S úctou a respektem k pilotům vrtulníků.

O tomto víkendu jsem opět neodolal a navštívil 20. ročník akce „ Cihelna 2017“. A opět to bylo nádherné pokoukání. Ale rovněž mnoho fotografií, které musím zpracovat.

21.8.2017 v 19:52 | Karma článku: 9.91 | Přečteno: 210 | Diskuse

Jan Šik

Milé a děsivé panenky

Jedněm panenky nedělají dobře, jiní jsou jimi nadšeni. Vyvolávají rozporuplné pocity, protože jsou krásné, veselé, přívětivé, jiné ošklivé, smutné či strašidelné. Mají jednu nevýhodu. Pořád stejný výraz.

21.8.2017 v 19:00 | Karma článku: 4.32 | Přečteno: 156 | Diskuse

Pavel Kynčil

Detaily

Detaily nám mnohdy unikají, protože u nich nejsme tak blízko, abychom je mohli rozpoznat. Chytří lidé k tomuto účelu stvořili objektivy, kterým se říká makroobjektivy.

21.8.2017 v 13:07 | Karma článku: 6.20 | Přečteno: 135 | Diskuse

Ladislav Vinš

Země krásná ale již to není domov můj ….

Jsem ročník 1935, pamatuji protektorát „Čechy a Morava“. Žil jsem v ČSR v době RVHP řízené Moskvou a nyní v (EU) " Evropské m společenství národů““ Co se změnilo, pouze letopočet. Stále jsme pod diktátem a nerozhodní Češi.

21.8.2017 v 12:23 | Karma článku: 27.20 | Přečteno: 1125 | Diskuse

Jiří Stratil

Kytice pro Staroměstské náměstí

Práci, kterou považujeme za dobrou, je třeba připomínat, aby nebyla zapomenuta. Tak se zde opět vracím ke své lucernové svítilně pro SN.

21.8.2017 v 7:01 | Karma článku: 5.23 | Přečteno: 162 | Diskuse
Počet článků 358 Celková karma 39.69 Průměrná čtenost 3464

61 let ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.