Jaromír Šiša

Nemam proti vůbec nic, jezdit do hor když je hic.

7. 01. 2015 9:08:18
Na sjezdovkách jsem v životě nestál, a tak jsou mi zimní hory zapovězeny. O to víc si vše vynahradím v období teplého proudění. Co na tom, že nejsem chodec, jsou i další způsoby, jak hory zdolat, třeba kocháním, což je způsob, kdy za relativně krátkou dobu hodně uvidíte. Ráno nastartuju, v místě obratu přespím a druhý den večer ještě stihnu zajít na jedno.

Jednoho letního dne jsem pohlédl z okna. Bylo náhodou slunečno a teploměr se chystal na rekord. Nabízely se dvě možnosti. Osvěžit se horským vzduchem nebo si lehnout někam k vodě...Nešlo jinak, než si tuto fotku půjčit z předešlé reportáže O KOČKÁCH

1.jpg

U vody se válet neumím, do hor to je lepší. Zabalil jsem na cestu nejnutnější věci,

2.jpg

nechal rodinu doma

3.jpg

a vyrazil nejdříve směr Jeseníky. Od noblesního nádraží v Šumperku cesta mírně stoupala,

4.jpg

od zámku v Losinách trošku víc a

5.jpg

k prvním panoramatům úplně nejvíc.

7.jpg

Někteří lenošní turisté se na hory dopravují výhradně lanovkou a s posměchem házejí na upocené cyklisty plastové láhve a vajgly. Situaci bylo třeba vyřešit.

6k.jpg

 První velká zastávka. Slezká Harta v Nízkém Jeseníku. Pro motorkáře silnice ušitá na míru. Uvedené dopravní značení pro mnohé neplatí. Kdybych neparkoval, střihnu to také. Rybáři amatéři mohou po lávce dojít na Rybářskou baštu, koupit si hodinu rybaření, půjčený prut nahodit z okna a dát si kafe.

9k.jpg

Další kontrolní bod byl v Hrubém Jeseníku pod Pradědem...dřevěná Karlova Studánka.

11.jpg

Pro cyklistu je nejhorší ztratit výšku. Motorkářům to nevadí, spíš naopak. Klesnul jsem tedy z Jeseníků a začal stoupat do Orliček. Zde chaloupky nikdy nezklamou. Ať už ty nejchaloupkovatější

 64.jpg

nebo s dvěma koly...na zdi a na komínu.

13.jpg

Nejvyšší silniční bod...Šerlich a Masarykova chata.

14.jpg

Někteří pravověrní turisté vyrazili hned ráno ještě s nákupem od Alberta dobrotivého.

15.jpg

Všichni zúčastnění se však nemohli nabažit orlických a protějších panoramat.

16.jpg

Snad jen starší domorodci zůstali doma.

17.jpg

Další klesání a můj oblíbený orientační bod. Dynoš v Trutnově uprostřed kruhového objezdu. Dávám kolem něj tři kolečka. To stačí, pak si ostatní řidiči začnou klepat na čelo.

19.jpg

Pravěký tvor čekal i v Harrachově. Mamutí můstek. Nahoře vlevo se spustíte a dole vpravo přistanete. Jak prosté.

20.jpg

K tomu se tématicky hodil jeden menší výšlap k nejbližší kaskádě Mumlavského vodopádu.

8.JPG

V Krkonoších se uplatní i největší lenoši. Stačí si pořídit propustku a jedete až na Špindlerovu boudu. Místní chaloupky jsou tu poněkud větší chalupy.

66.jpg

Jizerky jsou od Krkonoš hned za rohem. Stačí kousek sjet a zase vyjet. Nesou jméno řeky Jizery...velká moudrost, to má-lo kdo tušil.

60k.JPG

Její vody pohání turbíny vodní elektrárny Spálov. Tak schválně...Francisova, Peltonova nebo Kaplanova?

59.JPG

Elektrárna, dostavená roku 1926 je technickou památkou. Voda je k turbínám vedena 1320 metrů dlouhou štolou a 430 metrů dlouhým kanálem z protějšího svahu. Roku 1998 prošla rekonstrukcí a je stále v provozu. Elektrikářům doporučuju exkurzi, stačí se jen objednat.

65.JPG

Terén je tu obvzláště vhodný pro bruslaře a letní lyžaře. Takto vidí cestu motorkář.

22k.jpg

Vlastně jsem přijel překontrolovat výkonnost mého týmu. Zima se jich klidně může zeptat.

23.jpg

Možná to bude i tím, že se stravují napůl zdravě.

25.jpg

Kdo si chce zablbnout na kole, nic proti. Sklon je přibližně stejný jako na mamutím můstku.

24.jpg

Stoupání na Smědavu po krásné silnici je pro všechny účastníky provozu posvícení. Někteří se však zadýchají. Po sjezdu zrak turisty potěší klášter v Hejnicích.

26.jpg

Samozřejmě i v Jizerkách stojí chaloupky dostupné pouze pneumatikou,

54.jpg

případně lyží...který lyžař by nechtěl mít vlek za humny.

55.jpg

Tahle chaloupka na první pohled jako jo, ale úplně zase ne, chybí ji duch minulosti.

53.jpg

Zatímco příroda tvoří tisíciletí, člověk má nápad zrealizovaný za chvíli. Po grilování si putovní gril odveze další grilovatel.

27.jpg

Frýdlant. Nejzažší bod putování jen z dálky. V údolí se chystala bouřka a déšť je pro dvě kola...dámy prominou...doslova o držku.

28.jpg

Čarodějnice měly asi slet.

29.jpg

Tak honem zpět do Kořenova za Bárou číslo 3 a přespat v hotelu Márt.

30.jpg

K horám patří lesy a k lesům polomy. Tato vyfešákovaná vétřieska je určena k jejich odstraňování.

31.jpg

Cesta zpět už byla poněkud rychlejší, ale do řeči s dopravním zákonem jsem se dostal jen při tankování. Svěřil se mi, že

32.jpg

  jednoho podezřelého motorkáře nemohl dohonit, tak si chtěl asi vylepšit rozpočet na mně,

68.jpg

ale měl smolíka, když řídím, nedám si ani malý.

63.jpg

Samozřejmě bez zastávek to nešlo. Nejdříve v Pekelném dole, kde mohou motorky jezdit v jeskyni,

42.jpg

a pak Mladá Boleslav. Nenavštívit muzea Škodovky je trestný čin. Návštěvník se může vrátit do hluboké historie

57.jpg

i nedávné současnosti.

56.jpg

...jedna vymazlená mě minula v běžném silničním provozu. Ale málo platný, muzeum Tatry v Kopřivnici mě oslovilo víc, možná proto, že v Boleslavi je všechno až příliš německy dokonalý...bez nápadité aranže.

50.jpg

 K horám patří pastviny a na ně krávy. Mohou být černé

36.jpg

bílé

37.jpg

černobílé...a všechny k dojení vždy disciplinované.

38.jpg

Když turista řídí, tak kávu s rumem nemůže. S horským mlékem od bílé krávy do černé kávy však rozhodně nic nezkazí.

40.jpg

Dále nabízím fotoreportáže O Napoleonovi a bitvě Tří císařů  a  O termálech a Bratislavě 

Autor: Jaromír Šiša | karma: 38.29 | přečteno: 1474 ×
Poslední články autora